Orden Ogan - Easton Hope

Orden Ogan - Easton Hope

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : 'Easton Hope' is alweer het derde album van de tot nu toe mij volledig onbekende Duitse act Orden Ogan. Omdat ons eigen archief geen uitkomst bood en ik me toch op de band wilde oriënteren, heb ik het internet maar wat afgestruind. Daar kwam ik van collega-recensenten uitspraken tegen als "the future of power metal” en "the one and only legitimate Blind Guardian successor”. Krasse woorden die verwachtingen scheppen, toch?

Na het wel heel erg van 'Pirates Of The Carribean' afgekeken intro 'Rise And Ruin' weet het vijftal overtuigend mijn aandacht te trekken met het bijna zes minuten durende 'Nobody Leaves'. Zo op het eerste oog (of beter: oor) heeft de band alles in zich om daadwerkelijk een prima melodieuze power metal act neer te zetten. Het schort de band echter aan een flink stuk originaliteit, maar dat neemt niet weg dat alle tien de tracks, met een totale lengte van meer dan een uur, stuk voor stuk sterke composities zijn. Orden Ogan brengt een mix van power, progressieve en folk metal. Vooral de prima vocalen (hoorde ik daar iemand 'lichte gelijkenissen met Jorn lande' zeggen?) doen van zich spreken en de tracks doen episch en enorm bombastisch aan en kennen veel afwisseling, sfeer en tempo ('Welcome Liberty', 'Nothing Remains'). In het nummer 'We Are Pirates' wordt een vette knipoog gegeven naar landgenoten Running Wild, en hoewel deze naam en bijvoorbeeld die van Blind Guardian niet ongenoemd mogen blijven, leunt de muziek toch ook wel sterk aan tegen dat van Fairyland.

De muziek op 'Easton Hope' zal zeker niet het stempel vernieuwend kunnen dragen, maar alle tracks steken dusdanig afwisselend en sterk in elkaar dat ik daar voor een keer eens niet om maal. Fans van epische melodieuze power metal moeten dit schijfje zeker eens moeten gaan beluisteren!