Jon Oliva's Pain - Festival

Jon Oliva's Pain - Festival

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Daar waar Jon Oliva op de vorige plaat 'Global Warning' zijn meer experimentele kant liet zien, is hij op nieuweling 'Festival' weer teruggekeerd naar het meer traditionele geluid van zijn band Jon Oliva's Pain, zoals dat al eerder op 'Tage Mahal' en 'Maniacal Renderings' ge-etaleerd werd. Ikzelf kon dat experimentele karakter van 'Global Warning' wel waarderen, maar ik kan me ook best voorstellen dat vele fans blij zullen zijn dat het oude, vertrouwde Jon Oliva geluid weer terug is.

'Festival' is een erg duistere plaat geworden, waarschijnlijk doordat de inspiratie voor het verhaal ontsproten is aan een nachtmerrie die de heer Oliva een keer heeft gehad. De eerste vijf nummers van de plaat zijn erg heavy en met opener 'Lies', 'Death Rides A Black Horse', 'Living On The Edge' en 'Afterglow' heb je een paar knallers van jewelste te pakken. Het eerste rustpuntje doet zich pas voor in het zesde nummer 'Looking For Nothing', dat ondanks zijn eenvoud ook een erg sterk nummer is. Het tweede gedeelte van 'Festival' is trouwens toch wat softer en gevarieerder van aard, want ook afsluiter 'Now' is een vrij simpele, maar zeer effectieve piano-ballad. Beste nummer voor mij is het zeer gevarieerde 'Winter Haven' dat begint als een melodieuze ballad, maar halverwege omslaat in een prima headbanger. Ook met 'Festival' is Jon Oliva er in geslaagd om een erg goede plaat af te leveren en eigenlijk kunnen we stellen dat de naam Jon Oliva als een soort kwaliteitsgarantie binnen de metal gezien kan worden, daar ik me geen enkele slechte plaat van de goede man voor de geest kan halen.