Satyricon - Volcano

Satyricon - Volcano

Label : | Archiveer onder

Selim : Satyricon is altijd een beetje een vreemde eend in de bijt van de Black Metal scene geweest. De band heeft zich nog nooit druk gemaakt over trends en mode verschijnselen en heeft altijd een geheel eigen manier gehad om zich te profileren. Dankzij deze houding hebben ze vaak het predikaat van arrogante betweters opgeplakt gekregen, maar het feit dat deze band het nu al ruim 10 jaar volgehouden heeft en 5 studio albums, 2 EP's een split en een DVD op zijn conto heeft staan wil toch wel iets zeggen.

"Volcano", het laatste in de indrukwekkende rij van releases is wederom niet wat ik van ze verwacht had. Waren het op voorgaande albums juist vaak de 10 millioen tempo wisselingen en snelheden waar de gemiddelde Grind band jaloers op zou worden die de sfeer bepaalde, op "Volcano is het juist precies het tegenovergestelde. Heel veel dreigende mid-tempo Metal in de stijl van Celtic Frost en de oude Darkthrone met een ontzettend griezelig eigen sausje er over heen wat het geheel toch weer typisch Satyricon maakt. Luister maar naar een song als "Angstridden" of het ongekend epische bijna 15 minuten durende "Black Lava" en je begrijpt precies wat ik bedoel! Om te laten zien dat ze het snelle nog niet verleerd zijn geeft "Mental Mercury" tegen het einde van de plaat de broodnodige schop onder kont.

Sommige fans van het eerste uur die hoopte op een "Nemesis Divina Part II zullen wellicht een beetje teleurgesteld zijn met deze plaat maar de bewonderaars van de langzame gedeeltes van "Rebel Extravaganza zullen erg blij zijn met dit stukje werk! Ik ben benieuwd wat dit live gaat opleveren! Met het optreden in de Staddijk in Nijmegen nog vers in het geheugen kan ik niet wachten tot deze klasse band zich weer gaat laten zien op de Nederlandse Podia.