Arsis - Starve For The Devil

Arsis - Starve For The Devil

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Jasper : Progressieve metal bands staan soms voor een keuze; nog verder het experiment en daardoor de obscuriteit in, of toch opteren voor het schrijven van pakkende nummers en een mogelijk gang naar een breder publiek. Dat laatste wordt bands als Dillinger Escape Plan of Cryptopsy zeker niet in dank afgenomen, en in dat opzicht zou je de keuze die Arsis op haar nieuwste plaat maakt kunnen zien als een gedurfde zet.

'Starve For The Devil' heet 'ie, en het laat een band horen die zichzelf niet meer hoeft te bewijzen op het technische vlak. Voorgangers 'We Are The Nightmare' en 'A Celebration Of Guilt' waren nog zeer progressieve, en vrij gecompliceerde werkjes waarvan ikzelf behoorlijk onder de indruk was. Met dit nieuwe album gooit Arsis het echter over een veel melodieuzere en toegankelijkere boeg. Niet voor niets is Arch Enemy een van de eerste bands die bij me opkomt bij het luisteren naar de gillende twin-guitars en de netjes binnen de lijntjes gekleurde couplet-refrein structuren in de nummers. Behalve meer melodie voegt Arsis ook wat valse "oldschool heavy metal elementen toe op 'Starve For The Devil', die al helemaal niet meer in het (vroegere) progressieve plaatje dat ik had van de band passen.

Arsis laat nog steeds horen technisch een paar geweldenaren in de band te hebben, dat staat buiten kijf. Echter, het meer op melodieuze death metal en thrash gestoelde werk doet mij persoonlijk veel minder dan alles wat ze hiervoor deden. Immers, een progressieve band die het experiment laat varen en bewust een stapje terug richting herkenbaarheid zet doet wat mij betreft in de regel iets fout. Liefhebbers van Arch Enemy en technische melo-death denken hier echter vast heel anders over.