Napalm Death - Order Of The Leech

Napalm Death - Order Of The Leech

Label : Snapper Music | Archiveer onder

Erik : Kijk, als de muziekindustrie wil voorkomen dat promo's worden doorverkocht op tweedehands metal markten, dan moeten ze maar een blanke CD drukken met de bandnaam en de titel, vergezeld in een hoesje met slechts track titels. Dan koopt uiteindelijk de recensent de CD alsnog. Mooier zelfs, deze recensent koopt de vinylversie van "Order Of The Leech, de nieuwste poging tot het sonisch verwoesten van je gehoor door grindlegenden Napalm Death.

Ergo, er staan zelfs twee bonusnummers op de gekleurde vinylversie, een trend die men tegenwoordig wel vaker aantreft. (ik wil haast, met mijn duim op mijn neus en alle 5 vingers gespreid, snauwend zeggen : neeeh-neh-neh-neeeh-neh.) Ach, mag de vinylfreak ok eens een voordeeltje?! En, om het af te maken, een totaal andere hoes ontworpen door wederom Mick Kenney.
Op de doorgaans beter verkopende CD versie staan 12 nummers van een wel erg doorgedraaide Napalm Death. Jezus, kan het nog hectischer dan op hun CD van weleer "Enemy Of The Music Business? Blijkbaar. "Napalm Death on acid zal ik maar zeggen.

Het begint (alweer) met een ijzersterk nummer "Continuing War On Stupidity. Je snapt direct waarom ik de CD hectisch noem. Het lijkt net een paranode achtervolging in een duistere steeg! Maar een mooie en vette middenstuk vrolijkt het nummer weer wat op. Het tempo gaat vanaf het eerste nummer in vijfde versnelling. "The Icing On The Hate, "Forced To Fear, Narcoleptic volgen elkaar snel op en geven het de uitdrukking "snoeihard geluid weer een nieuwe betekenis in de dikke van Dale. Daar waar met de vorige CD "Enemy Of The Music Business een meer gevarieerde CD werd afgeleverd, legt deze CD toch meer de nadruk op de nog snellere nummers, met simpele maar net niet uitgemolken riffs die eindeloos in geweld herhaald worden. De CD klinkt dus iets minder gevarieerd. Mijn favorietjes komen met "Out Of Sight,Out Of mind (een meezinger!), "To Lower Yourself en "Lowest Common Denominator achter elkaar aanzetten. Omdat dit pure grind van weleer is. Niet zozeer de Napalm Death sound die we kennen, maar deze nummers hebben wel die feel. Opmerkelijk vind ik nog "Blows To The Body, waarom? Find it out yourself. De twee bonusjes op de vinylversie zijn covers van Septic Death. Over covers gesproken, er komt een "Leaders Not Followers deel twee uit, maar dan wel even een full lenght. Rest me enkel nog twee dingetjes te vermelden, namelijk dat de CD net als zijn voorganger eindigt met stilte met ditmaal een Russisch(?) radioprogramma op het eind en dat je deze woesteling maar meteen moet aanschaffen.