Sacrifice - The Ones I Condemn

Sacrifice - The Ones I Condemn

Label : Cyclone Empire | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Hoeveel bands er in de geschiedenis der metaal met deze naam hebben rondgelopen weet ik niet, het zijn er in ieder geval nogal wat. Het gaat hierbij om de Canadese thrashveteranen! De band's geschiedenis gaat terug naar 1984, toen de eerste stroming thrash bands furore begonnen te maken. In de jaren tachtig leverde de band twee prachtige platen af ('Torment In Fire' in 1985 en 'Forward To Termination' in 1987), in het straatje Slayer en Dark Angel!

In de eerste helft van de jaren negetig leverde de bands tevens twee albums af ('Soldiers Of Misfortune' in 1991 en 'Apocalypse Inside' in 1993). Op die platen ging men echter een meer technische kant op, waarbij de band enigszins de kant van latere Death albums opging. Hoewel de laatst genoemde albums een meer volwassen en een "professioneler‚ÄĚ indruk maakten, kon ik de rauwheid en jeugdige enthousiasme van de eerste twee platen veel beter waarderen.

Zeventien jaar na het verschijnen van 'Apocalypse Inside' slaan de Canadese thrashers eind deze maand terug met hun vijfde langspeler, 'The Ones I Condemn'. Het album verscheen echter al een aantal maanden geleden in Zuid-Amerika, maar dat mag de pret niet drukken. Nou ben ik over het algemeen erg tevreden over het re√ľnievirus die oude thrashers de afgelopen jaren treft, maar ben wel altijd voorbereid op het ergste.

In dit geval was dat achteraf gelukkig niet nodig geweest! Al vanaf de intro 'We Will Prevail' lijkt het alsof de afgelopen zeventien jaar niet hebben bestaan. 'The Ones I Condemn' sluit namelijk precies aan bij wat de band op de laatste twee albums liet horen. Dat betekent dus technische thrash met pakkende riffs, vele breaks, tempowisselingen, indrukwekkende solo's en krijsende zang. En daarmee is eigenlijk alles al gezegd! Al moet ik er bij vermelden dat dit een album is geworden die diverse generatie fans zal aanspreken. De nummers klinken lekker ouderwets, waarmee de band de oudere fans tevreden zal stellen. Tegelijkertijd klinkt men geenszins oubollig of gedateerd en zal ook de nieuwe generatie death en thrash liefhebbers aanspreken. Bovendien heeft men genoeg te bieden voor de techneuten onder ons, maar is tegelijkertijd spontaan genoeg om de minder zeurende metal head aan te kunnen spreken. Kort gezegd: een tijdloos album.

De Europese uitgave bevat in een liveversie van 'Soldiers Of Misfortune' (opgenomen in 2007) tevens een leuke bonustrack. Hebben wij even mazzel! Het album verschijnt ook op vinyl en de band's backcatalogus is tevens opnieuw beschikbaar gesteld. Meer informatie kunt u hier]http://www.sacrifice.com.br/merchandise.asp]hier[/url][/url]vinden.