Dream Evil - In The Night

Dream Evil - In The Night

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met tien dienstjaren en vier studioalbums op het achterzak, heeft de Zweedse Dream Evil uiteraard geen introductie nodig. De band wist in eerste instantie met muzikanten zoals Fredrik Nordtrom (o.a. bekend van zijn vele produceractiviteiten), gitaarwonder Gus G. (Firewind) en duizendpoot Snowy Shaw al aandacht van de fans en de pers naar zich te trekken, maar deed vooral veel stof opwaaien met het in 2004 verschenen album 'The Book Of Heavy Metal'.

Helaas verlieten Gus G. en Shaw de band in 2005, maar een jaar later bewees men met 'United' het in zich te hebben om ook zonder de twee supermuzikanten een prima album te kunnen afleveren. Drie jaar later komen de Zweedse metallers met hun vijfde studioalbum 'In The Night' en ik moet zeggen dat het wederom een typische Dream Evil album is geworden. Het album bevat een dozijn pakkende heavy/power metalsongs, vol goede riffs, beukende drums en meezingbare refreinen. Zanger Niklas Isfeldt schittert als vanouds en door zijn prachtige stem klinkt de band niet alleen herkenbaar, maar ook erg vertrouwd. Geluidstechnisch gezien is het album dik in orde, wat niet zo gek is als je weet dat meneer Nordstrom de plaat wederom zelf heeft geproduceerd.

Hoewel het album van begin tot eind goede composities bevat, is 'In The Night' en behoorlijk voorspelbaar plaatje geworden en daarmee kunt u ook het woordje 'standaard'. Uitschieters zoals 'Fire! Battle! In Metal', 'Doomlord' of 'Let Me Out' kom je namelijk niet tegen op dit album. Een nummer dat wel in de buurt komt van een uitschieter is echter 'Kill, Burn, Be Evil' en ook de ballade, simpelweg 'The Ballad' genoemd stekt met de kop boven de rest uit. Niet dat de rest van de songs slecht zijn, maar over het algemeen gaan ze je vrij makkelijk voorbij, zonder echt lang te blijven hangen. Al met al is 'In The Night' een zeer respectabel heavy metal album geworden en zal de fans van het eerder werk absoluut niet teleurstellen. Een topper is het echter niet geworden.