Massive Assault - Dystopian Prophecies

Massive Assault - Dystopian Prophecies

Label : Crashlanding Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : De band Massive Assault is uit meerdere delen van het land afkomstig. Ze spelen betrekkelijk simpele old school death metal, of zoals ze zelf plachten te beschrijven: "diesel truck grinding guitar sounds”, en van daaruit meer van dat soort omschrijvingen. Of zoals de platenmaatschappij zegt: "A slap in the face for gay modern metal bands”. Juist ja. We gaan maar eens verder. Een no-nonsense band die bedoeld is als niets meer en niets minder dan een eerbetoon aan de vroege jaren negentig. Ik gok een beetje richting Zweedse en Britse death metalbands. Ze maken geheel in de lijn van die lange traditie gebruik van een fikse down-tuning. Het klinkt in elk geval log, mede door de grommende grafstem van zanger Jozze (maar zijn moeder noemt hem "Jos”.) Hun MySpace bericht in de nieuwsgeschiedenis overigens over dat de band al bestond en dat de huidige bezetting er later bij ontstaan is. Dat profiel is overigens al in 2005 aangemaakt.

De muziek zou ik niet als verrassend willen omschrijven, maar is wel heel erg pakkend. Het tempo is meestal niet erg snel, maar ze kunnen het wel. En ze komen uit Nederland, dus daar moeten we altijd even extra aandacht aan besteden. Dat had ik ook gezegd als ze uit België kwamen, hoor. Ze gebruiken heel voorzichtig lichte invloeden van metalcore, wat van mij niet had gehoeven, maar vooruit. Het is maar sporadisch, dus ik kan het hebben. Af en toe zijn de passages redelijk sfeervol, die dan tegelijk overigens ook gewoon puur metal zijn, maar toch een verrassende factor vormen. Al met al, leuk dat het er is, maar schokkend goed zijn ze geen moment. Het klopt allemaal wel, dus heel kritisch kan ik verder ook weer niet zijn. Gewoon leuk, plat vermaak.