Symphorce - PhorcefulAhead

Symphorce - PhorcefulAhead

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Michiel B. : Naast het ge-eikte doom- en gothicwerk wat ik normaliter hier bij LoM voor mijn kiezen krijg, wist chef Horst me deze maand uitermate aangenaam te verrassen met de 3de plaat, tevens de eerste uitgebracht via Metalblade, van de Duitse powermetallers van Symphorce. Ik had (net als zo vaak als ik wat opgestuurd krijg) nog nooit van deze band gehoord en al meteen zodra de CD zijn eerste rondjes maakte, kreeg ik daar spijt van als haren op mijn hoofd (en geloof me, dat zijn er heel wat). Kolere, ik denk dat collega Ferdi achteraf gezien best wel jaloers geweest zou zijn dat hij dit schijfje niet opgestuurd heeft gekregen.

Powermetal dus maar dan wel van het melancholische soort mede dankzij de smaakvolle toetsenlijnen op de achtergrond alhoewel ik nergens in de bio of op de hoes de naam van een toetsenist tegenkom. Na het beluisteren van wat samples van de eerste 2 albums van de band op hun website moet ik concluderen dat de band in de loop der tijd wat gas heeft terug genomen maar veel melodieuzer te werk gegaan is. De bio vermeldde al een link met Freedom Call (alwaar gitarist Cedric Dupont tevens actief is) en dat is met name in de samenzang goed terug te horen. Ook vergelijkingen met Evergrey en Nevermore komen zo nu en dan bovendrijven bij mij. De stem van zanger Andy B. Franck is zowel krachtig als bijzonder gevoelig met als enige minpunt dat hij net als veel van zijn landgenoten hier en daar nog wat moeite heeft zijn Duitse tongval te verdoezelen. Ook het spel van de overige bandleden scoort bij mij in elk geval een dikke voldoende. Ik zou niet echt weten hoe ik de muziek verder zou moeten omschrijven. Ik denk dat liefhebbers van zowel powermetal als de wat meer melodieuzere en symfonische genres hier toch wel aardig mee uit de voeten kunnen.

Mij verveelt de plaat in elk geval geen moment, zelfs niet toen ik hem volledig omgewust op de repeat stand een keer of 10 achter elkaar gedraaid heb. Dat wordt dus rennen naar de winkel op 18 november want naast de 10 tracks die ik hier op mijn promo exemplaar heb staan komen er ook nog 3 demotracks op de daadwerkelijke release te staan en tevens eens kijken of de 2 eerste albums ("Truth To Promises" en "Sinctuary") nog ergens te vinden zijn. Nu de band onderdak gevonden heeft bij Metalblade denk ik dat het slechts een kwestie van tijd is voordat we ook Symphorce kunnen gaan noemen in het Duitse rijtje Gamma Ray, Iron Savior, Blind Guardian en Freedom Call. PhorcefulAhead wordt in elk geval een dikke vette top 10 notering in mijn jaarlijst en voor deze maand een plekje in de Gallerij der Groten. Misschien ook wel een goed idee om de band binnenkort ook maar eens even over het een en ander aan de tand te gaan voelen..