Borislav Mitic - The Absolute

Borislav Mitic - The Absolute

Label : Lion Music | Archiveer onder heavy / power metal

Arco : Borislav Mitic is terug! Ben je fan van 'guitar shredders' als David Chastain, Vinnie Moore, Tony MacAlpine, Paul Gilbert, Bruce Bouillet, Joey Tafolla, Jason Becker, Greg Howe, Ritchie Kotzen, Marty Friedman, George Lynch en/of Michael Schenker? Lees dan gerust verder, Borislav Mitic hoort zeker in dit rijtje thuis.

De uit ServiÎ afkomstige Mitic - al weer enkele jaren woonachtig in Canada - trok voor het eerst de aandacht van het 'grote' publiek met zijn in 1999 uitgebrachte debuut album (toen voor Shrapnel Records, hÈt 'shred label' van de jaren 90). Hiermee was hij de eerste ServiÎr die een Amerikaanse deal scoorde. Ook vergaarde hij een soort cult status onder rock gitaarliefhebbers en verkreeg - weer als eerste ServiÎr - endorsement deals met ESP (gitaren), Dean Markley (snaren), Maxon en Guyatone (effecten). Na dat debuut volgde 'Fantasy', twee bijdragen aan verzamelaars 'Shrapnel's Super Shredders' en 'This Is Shredding Vol.2' en een aantal gastbijdragen (o.a. aan Vitalij Kuprij's 'Forward And Beyond'). En toen werd het stil…

Na een aantal jaren van zelfreflectie en ongerealiseerde muzikale projecten besloot Borislav zijn eigen studio (Borislav Amarok Studio) samen te stellen waarin hij zijn nieuwe album 'The Absolute' opnam, dit keer voor Lion Music. Alles deed de getalenteerde snarenplukker zelf; nummers schrijven, alle instrumenten bespelen, engineering, de mix, de productie en het artwork! Op 'The Absolute' staan tien nummers waar de man zich helemaal in uitleeft. Het idee achter deze conceptplaat was om het format van de instrumentale gitaar te nemen en dit een nieuwe dimensie te geven door het te injecteren met pure metal, zonder compromis, maar met behoud van kwaliteit in de nummers. En dat lijkt te zijn gelukt. Alternate picking, economy picking, hammer-ons, hybrid picking, legato, pull-offs, string skipping, sweep picking, tapping, tremolo picking en wide intervals, alles komt aan bod. Klassiek getint zoals in het openingsnummer 'The Absolute' en 'Walking The Path', nummers die een jaren 80 feel hebben als 'Within All Existence' en 'The Prize Of Eternity' of jaren 90 in 'Secret Of Life'. 'Hidden' - dat een hoogtepunt is - met een heavy, donker geluid afgewisseld met wat fusion geluiden · la Steve Vai of 'For The Chosen' waarin je duidelijk Malmsteen terug hoort.

Jammer alleen is dat het drumwerk wat stijf over komt, het zou me niet verbazen als er gebruik is gemaakt van een computer. Ook het algehele geluid is wat droogjes, maar ja, er is nog altijd een wezenlijk verschil tussen een thuisstudio en een professionele studio. Zoals gezegd, Borislav Mitic is terug, met een cd die door oude en nieuwe fans omarmt kan worden, en dat is alleen maar toe te juichen.