In Mourning - Monolith

In Mourning - Monolith

Label : Pulverised Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Na rijp beraad kondigde zich begin januari 2008 een nieuwkomer aan in de Zweedse melodieuze death metal scène. In Mourning had er immers al vijf demo's en talrijke concerten opzitten eer zij zich waagden aan het debuutalbum 'Shrouded Divine'. Dit was dan ook een vakkundig stuk muziek dat overal ter wereld goed ontvangen werd. Jon Solander is ondertussen weg, dus staat gitarist Tobias Netzell er nu alleen voor om de gevarieerde zangpartijen te brengen. Daar slaagt hij bijzonder goed in, al mochten er wel wat meer cleane stukjes in voorkomen. Aftermath is tevens verruild voor Pulverised Records.

Bij het eerste nummer 'For You To Know' schrik ik me aanvankelijk een hoedje. Tokkelende gitaren glijden veelbelovend over in stevige riffs, maar wat is er met die zang aan de hand? Er was op het debuut al een tikkeltje hardcore in de ruwe zang te bemerken, maar Tobias schreeuwt hier op de bekende, moderne manier de longen uit het lijf. Toch wel teveel "core” naar mijn zin. Gelukkig zijn er opeens slepende gitaarnoten, progressieve riffs en gewone "harsh” vocalen. In de andere nummers houdt Tobias zich bij modale grunts en een schreeuwerige variant als vanouds. Gelukkig. En dan kom ik tot de bevinding dat er toch weer enorm veel fraaie momenten passeren in de lange composities. Let zo eens op de stuwende gitaren in 'Debris', de plotse versnelling en vervolgens een abrupte overgang naar akoestische stukken. Het blijft ook erg melodieus, waarbij mooie solo's de afwisselende songs nog een extra geven. Veel bands doen het, maar In Mourning komt er bijzonder aardig mee weg, geeft zelfs een gevoel van originaliteit. Er zit ook een bepaalde doom sfeer in hun muziek, die ik toeschrijf aan een zekere melancholie. Het album is erg riff-georiënteerd, maar uitwaaierende gitaarklanken en een vurige solo ('The Smoke') passeren ook dikwijls.

In Mourning beheerst het schrijven van lange nummers en het beste voorbeeld daarvan is het dertien minuten durende 'The Final Solution (Entering The Black Lodge)' dat ons doorheen heel wat verschillende sferen voert. Deze titel is bijzonder grappig omdat 'Monolith' opgenomen werd in de Black Lounge studio in Zweden, misschien is het er wel een verwijzing naar. De klank is super, maar van producer Jonas Kjellgren zijn we niet anders gewend. Bovendien laat de cover me meteen wegdromen naar die mysterieuze monoliet die in beeld verscheen aan het begin van de film 'Planet Of The Apes'. Dit artwork komt van de bekende Travis Smith. Ik onderschrijf het statement dat dit album fans van Opeth, Katatonia en Swallow The Sun zal aanspreken. Invloeden van alle drie deze bands zijn te vinden in de boeiende composities van dit vijftal uit Falun (waar ook Sabaton vandaan komt, maar dat is een ander verhaal).