The Dust Connection - Trails

The Dust Connection - Trails

Label : Rock Inc. | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart D. : In het interview in ditzelfde nummer kun je meer lezen over de achtergrond en muzikale invloeden van de band, dus laten we direct tot de kern over gaan. Ik ben er zeker van dat de band zich daarin kan vinden, want als er één ding is dat absoluut opvalt aan deze plaat is het dat The Dust Connection de nummers precies in hun essentie van wat er in zit weet te brengen. Geen gebrei rond het hoofdthema met afleidende bokkensprongen etc; elk nummer springt eenvoudigweg middenin de atmosfeer en laat die niet meer los tot aan de laatste seconde. Er is zo'n sterk gevoel van coherentie en krachtig uitgedragen betekenisvolheid in al deze nummers dat ik meteen dacht te maken te hebben met een conceptalbum. Wat niet het geval is, zoals de zanger uitlegt in het interview. Toch is er een vergelijkbaar gevoel dat over het hele album heen lijkt te liggen. Dit kan deels te maken hebben met de sterke emotionele impact die de zang heeft, maar ook met het erg herkenbare en evenwichtige geluid dat de band produceert.

Daarmee wil ik geenszins zeggen dat het allemaal identiek begint te klinken na een tijdje. Alhoewel ik na een eerste luisterbeurt het album wat teveel van het goede vond om ononderbroken te verteren, vind ik mezelf nu in de positie dat ik geniet van de vele verschillende ideeën die in verscheidene nummers verwerkt zitten. Of het nu een kort stukje virtuoos tempo maken is of een verstild moment met subtiel arrangement, een heleboel nummers hebben hun eigen kleine trekjes. De band weet heel goed hoe stilte gebruikt moet worden om meer kracht aan de muziek te verlenen. Ik denk dat dit album een echte groeier is, omdat ik mijn mening alweer aan het bijstellen ben terwijl ik dit typ. Er zijn bepaalde zaken die echter de kop op blijven steken: eentje is bijvoorbeeld dat ik vind dat het baswerk wel wat avontuurlijker mag. Een ander ding is de productie: het klinkt behoorlijk overgeproduceerd. Het hele geluid heeft een te scherp randje dat het wat onnatuurlijk doet klinken. Dit doet schade aan het organische geluid van de band, met name aan het geluid van de toetsen, gitaren en drums.

Ik hoop dat The Dust Connection doorzet met het ontwikkelen van hun eigen stijl, omdat het prachtige nummers oplevert. Ondertussen zal ik me bezighouden met het verder ontrafelen van dit album, en dat zou jij ook moeten doen.