Speakyourheart - This Is How We Communicate

Label : Engineer Records | Archiveer onder alternative / pop

Jordy : Een plaat uitbrengen zonder gebruik te maken van elektrische gitaren is bijzonder gewaagd, maar maakt tevens nieuwsgierig. Speakyourheart is een band die drums, bass en vocalen combineert met akoestische gitaren en in die hoedanigheid het album 'This Is How We Communicate' heeft uitgebracht. De grote vraag is of deze 'naaktheid' de band goed doet of juist zorgt voor een wat fletse en gezapig album.

'This Is How We Communicate' laat zich in de eerste plaats omschrijven als een vrij vlotte plaat. Ondanks het gebrek aan gitaargeweld houdt de band het tempo hoog, mede door het toevoegen van overtuigende en up-tempo drums. Er hoeft dan ook niet gevreesd te worden voor een clichématige emo-plaat doorspekt van zouteloze 'net-niet-songs' en overdadig emotioneel gejammer. Wat echter wel opvalt is dat zanger Laurie beschikt over een redelijk beperkt stemgeluid. De diversiteit in de songs is zodoende ver te zoeken, wat 'This Is How We Communicate' enigszins een herhalingsoefening maakt. Op zich niet eens bijzonder vervelend, maar na enkele songs begint de aandacht wel degelijk te verslappen. En dat terwijl dit soort bands juist moeten teren op de intensiteit en overtuigingskracht van de zang en teksten.

Speakyourheart kiest voor een gewaagde aanpak door een akoestische setting te kiezen en komt daar bij vlagen ook zeker mee weg, maar het totaalplaatje is net iets te eenzijdig om daadwerkelijk een impact te hebben. 'This Is How We Communicate' is godzijdank niet al teveel doorspekt met uitgemolken emo-invloeden, maar is ook weer niet stevig en divers genoeg om Speakyourheart tot toekomstige topper te bombarderen. En zelfs een spitsvondige songtitel als 'Oh Brother We're Art Now', geïnspireerd op de door ondergetekende zeer gewaardeerde film 'Oh Brother Were Art Thou' van de gebroeders Coen, veranderd daar niets meer aan.