Mustasch - Mustasch

Mustasch - Mustasch

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Cor : Wat meteen opvalt is een voortzetting van 'Latest Version Of The Truth', wanneer een blik met additionele instrumenten inclusief hele orkesten wordt opengetrokken bij dit nieuwste schijfje van Mustasch. Nog steeds rauw rockend, stampend en dampend, maar ook meer melodie en melancholiek, van slepend en minimaal, tot bombastisch en opzwepend, maar bovenal met oog voor het arrangeren van instrumenten en vocalen. Wanneer je denkt dat ze in hun straatje aardig aan de top zitten, wordt de straat iets breder gemaakt, zodat ze nog verder kunnen groeien. Aan de ene kant zou je de band bijna een flirt met de nu metal verwijten met alles vernietigende betonmolen riffs en oerschreeuwen van zanger Ralf Gyllenhammar. Aan de andere kant wordt de hoek van de bombastische metal a la Savatage of bijna gotische melancholie gezocht. Misschien kan de muzikale koerswijziging (die werd ingezet bij de voorganger) vergeleken worden met een milde variatie op de switch van Grand Magus.

Toch kan ik me voorstellen dat er ook luisteraars zijn die het jammer vinden dat de band niet meer echt in het straatje van de gemoderniseerde Black Sabbath zit. Zelf mis ik eigenlijk ook wel een heerlijke lompe stoner achtige track als 'The Dagger', al komt het bijna instrumentale uitgebouwde intro als sluitstuk wel dicht in de buurt. Het minst tot de verbeelding sprekende 'The Audience Is Listening' wordt jammer genoeg wanneer het interessant begint te worden met de gitaarsolo weggedraaid. Het navolgende 'Desolate' zal ook door niet iedereen kunnen worden gewaardeerd, door minder toegankelijke arrangementen, het -op het randje- gitaarintro en de viool, maar dit geeft wel aan hoe de band een duidelijke "kleur” aan een nummer willen geven. Persoonlijk had ik alle nieuwe verworven talenten liever verpakt gezien in de "oude” Mustasch benadering, maar toch kan ik niet anders dan een compliment geven voor de nog verdere muzikale groei en getoond lef.