Mnemic - Sons Of The System

Mnemic - Sons Of The System

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Jordy : Mnemic mag zich inmiddels een gevestigde naam op het gebied van de moderne metal noemen. De Deense formatie mag zich niet alleen rekenen tot een favoriet bij de bandleden van Metallica, maar weet ook bij iedere nieuwe release een verfrissend en verbeterd geluid te creren. In het jaar 2010 moet de opmars van de Deense formatie nog meer gestalte krijgen met de release van het vierde studio-album 'Sons Of The System'.

Net als bij alle voorgaande releases is ook ditmaal de legendarische producer Tue Madsen betrokken geweest bij de opnames. Hiermee speelt de band op zeker, en dat is ook volkomen terecht. Madsen staat garant voor puike producties, zonder daarbij de rauwheid en intensiteit van een band uit het oog te verliezen. Zodoende is 'Sons Of The System' qua geluid precies de plaat geworden die je mag verwachten van Mnemic, namelijk stevig en overdonderend. Het wordt echter ook duidelijk dat Mnemic niet is blijven hangen in het verleden en zoekt naar vernieuwing en uitdagingen. Zo springen de vocalen van Guillaume Bideau, nog meer dan op het vorige album 'Passenger', in het oog en kent dit album de nodige raakvlakken met het betere werk van Meshuggah. Het openingsnummer, tevens titeltrack, 'Sons Of The System' bevat zelfs enkele passages die doen denken aan Liquid Tension Experiment.

In de zoektocht naar een nieuw en verbeterd geluid is Mnemic gekomen tot wat tot nog toe gezien mag worden als het beste werk van de Scandinaviers. 'Sons Of The System' kent meer diversiteit dan zijn voorgangers, zonder dat de band aan intensiteit inboet. Melodie is alom aanwezig, maar wordt nooit te ver doorgevoerd. Ditzelfde geldt voor de technisch verfijnde riffs en de cleane vocalen van Bideau. Op vrijwel iedere vlak is 'Sons Of The System' een stap voorwaarts ten opzichte van het, absoluut niet onverdienstelijke, voorgaande werk. Mnemic heeft zijn gevoel voor melodie verfijnd, weet consequent te imponeren en laat vooral blijken een stukje volwassener en diverser te zijn geworden.