Exodus - Shovel Headed Tour Machine - Live At Wacken And Other Assorted Atrocities

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Sjak : Exodus is naast Dark Angel en Flotsam And Jetsam altijd al mijn favoriete thrash metal band geweest en deze dubbel-DVD zal dat gevoel alleen nog maar versterken. De komst van zanger Rob Dukes in 2005 was een grote gok, maar die heeft gewoonweg uitstekend uitgepakt. De man is de ideale frontman: hij heeft naast een natuurlijk uitstraling, een prima ruige strot die perfect bij de muziek van Exodus past en hij is als geen ander in staat om een band met het publiek op te bouwen. Heb je wel eens tachtigduizend mensen totaal uit hun plaat zien gaan? Nou, bekijk dan de eerste DVD maar eens, waarop de Exodus show op Wacken 2008 staat. Wat een energie, wat een agressie! Vanaf opener 'Bonded By Blood' tot en met afsluiter 'Shovel Headed Kill Machine' is het ruim een uur genieten geblazen. De show had voor mij nog wel wat langer mogen duren en die mening is het overgrote gedeelte van de aanwezigen ook toegedaan, getuige het enthousiasme van de menigte. Het een en ander is ook goed in beeld gebracht, al hadden er voor mij wel wat minder plotselinge overgangen plaat mogen vinden. Ik vind het altijd wel prettig om tijdens de vingervlugge solos van het ijzersterke duo Gary Holt en Lee Altus daadwerkelijk naar de gitarist in kwestie te kijken in plaats van naar een shot van het publiek of de overigens fantastisch spelende drummer Tom Hunting. Gelukkig is dit niet al te storend en blijft het positieve gevoel overheersen. Het optreden zelf is één groot hoogtepunt, maar het blijft natuurlijk indrukwekkend om naar de "wall of death” te kijken tijdens 'Strike Of The Beast'. Verdere aanraders zijn het razende 'A Lesson In Violence', 'Iconoclasm' en 'War Is My Shepherd', maar Exodus heeft gewoonweg geen slechte nummers in zijn repertoire zitten.

De tweede DVD is best een lange zit met zijn 188 minuten aan speeltijd en is mijns inziens toch eigenlijk een beetje een gemiste kans. Gedurende ruim drie uur krijg je een aaneenschakeling te zien van live-beelden, stukjes interviews en de nodige "behind the scenes” beelden, die onderling weinig samenhang vertonen. Exodus heeft zo'n uitermate lang track record, dat het gemakkelijk een zeer onderhoudende documentaire had kunnen maken over het ontstaan, de periodes met Baloff en Souza en de ontwikkeling van de band gedurende de laatste jaren met nieuwkomers Dukes en Altus. Wat dat betreft had men een voorbeeld moeten nemen aan Cannibal Corpse die op hun 'Centuries Of Torment' een uiterst onderhoudende drie uur durende documentaire heeft geplaatst die je gemakkelijk in één keer bekijkt. Voor deze Exodus "documentaire” heb je wel een aantal sessies nodig, maar dat is ook eigenlijk het enige minpuntje aan deze verder prima dubbel-DVD. Ik ga de geweldige Wacken show nog maar eens bekijken….

Tracklist DVD1:
Bonded By Blood
Iconoclasm