Coronatus  - Fabula Magna

Coronatus - Fabula Magna

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

Vera : Een jaar geleden besprak ik 'Porta Obscura', het tweede album van de Duitse symfonische gothic band Coronatus. Echt onder de indruk was ik toen niet, nu valt het beter mee. De grootste blikvanger is dat de vier muzikanten niet één maar twee zangeressen hebben: Carmen Lorch (voorheen Schäfer) voor de (zeer goede) sopraanzang en een vrouw met een krachtige rockstem. Die plaats is nu ingevuld door de jonge Lisa Lasch, want Ada Flechtner die we op het vorige album nog hoorden heeft besloten om zich meer aan haar studies te wijden. Lisa heeft een stem die weinig verandering in de zaak brengt: een degelijke rockstem dus.

Er zijn nog veranderingen in de bezetting. Bassist Chriz diAnno werd vervangen door de Amerikaan Todd Goldfinger uit New York en men besloot een tweede gitarist toe te voegen. De redding kwam uit onverwachte hoek: de zeventienjarige Aria Keramati Noori uit Teheran, Iran (!) bleek zulk een revelatie dat hij meteen werd aangeworven. Op andere vlakken bleef alles bij het oude: opnamen in Studio E met Markus Stock (The Vision Bleak, Empyrium) en een mastering in Finland door de Finnvox studio.

Waarom bevalt dit album me beter dan het vorige? De composities zijn sterker, folkinvloeden zijn iets prominenter aanwezig (nog steeds geen ballad) en de ritmesectie is echt in grote doen. Wat een beukende achterban! Het geeft geen kans aan zeemzoeterige gotische tendensen en de dames kunnen dit geweld aan met hun toonvaste stemmen. Zoals u uit voorgaande al kunt afleiden is er geen mannelijk vocaal tegenwicht, tenzij we de sporadische verteller gaan bewieroken voor zijn rol. Nog steeds doet men in sommige nummers een beetje aan Haggard of Therion denken, al wil ik er meteen aan toevoegen dat die gezelschappen wel beter en unieker zijn. De zwaar klinkende basis wordt opgefleurd door vioolstrijkjes, fluit en piano terwijl ook de statige koorzang die in veel nummers voorkomt een belangrijke pro is. Coronatus heeft dus een stap voorwaarts gemaakt met 'Fabula Magna' en dat mag zeker vermeld worden. Het gelimiteerde digipak bevat twee herbewerkingen van nummers van het debuutalbum, nu met zangeres Lisa Lasch.