Throwdown - Deathless

Throwdown - Deathless

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : 'Deathless' moet ongetwijfeld slikken zijn voor de fans van het eerste uur van het Amerikaanse Throwdown. De ingezette muzikale ontwikkeling van de meest recente albums is ook op dit nieuwe album doorgetrokken en daarmee is het geluid uit de beginjaren volledig verdwenen. Op zich niet zo heel verwonderlijk omdat van de oorspronkelijke bezetting alles en iedereen vertrokken is, maar dat maakt de pil voor menig fan niet minder bitter om te slikken.

Daar waar 'Venom & Tears' (2007) al een groter gevoel van metal gaf dan al het andere werk dat de heren voorheen hadden uitgebracht, is dat op 'Deathless' nog meer van toepassing. Het venijn en de opgefoktheid van een 'Haymaker' (2003) is inmiddels ingeruild voor een geluid dat (veel) raakvlakken heeft met bands als bijvoorbeeld Life Of Agony, Pantera en in iets mindere mate Killswitch Engage. Om de misre voor de fans uit de beginjaren nog groter te maken, doen op dit nieuwe album zuivere vocalen ook nog eens de intrede. Ongetwijfeld voor menigeen de (definitieve?) doodsteek.

Wie echter een stap verder durft te gaan en de ontwikkeling van de band weet bij te houden, zal ontdekken dat er genoeg leuks te vinden is op 'Deathless'. Het echt opgejaagde is er weliswaar vanaf, het tempo gaat op momenten flink omlaag en het mag allemaal weliswaar dan niet heel origineel klinken (luister maar eens naar 'Headed South' en hoor de overeenkomsten met Life Of Agony), het maakt de tracks er niet minder interessant om. De nummers zitten eenvoudigweg sterk in elkaar. En daar komen dan ook eens de indrukwekkende vocale capaciteiten van Dave Peters bij: zijn stem klinkt - ook op momenten waarop zijn zuivere vocalen een flinke rol krijgen - vol, rauw en zwaar.

Voor de n zal de nieuwe richting als verfrissend en zeer aangenaam klinken, een ander zal met deze verdere koerswijziging de band wellicht volledig afschrijven. Tot welke groep reken jij jezelf?