Heathen - The Evolution Of Chaos

Heathen - The Evolution Of Chaos

Label : Mascot Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Als jij zegt Heathen, dan zeg ik 'Breaking The Silence'. De debuut elpee van dit Bay Area gezelschap uit 1987 staat nog steeds bij mij in de kast. Sterker nog, ik haal hem er ook nog wel eens uit voor een draaibeurt. 'Breaking The Silence' is een album met geweldige songs, veel melodie, toch stevig en een zanger die zijn stempel op het geheel weet te drukken met die hoge stem van hem. Maar ondanks dit alles bleef de grote doorbraak echter uit en Heathen speelde vaak op het tweede plan.

Inmiddels zitten we alweer in 2010 en met 'The Evolution Of Chaos' is Heathen terug van weggeweest. Twintig jaar na hun laatste release verschijnt deze nieuweling waar de band wel zo'n vijf jaar aan heeft gesleuteld. Van de 'Breaking The Silence' line up is alleen nog maar oprichter en gitarist Lee Altus over, en dat hij alweer een tijdje in Exodus zit is tijdens songs zoals 'Arrows Of Agony' en 'Fade Away' duidelijk te horen want de vette riffs vliegen je om de oren. Gedurende andere tracks zoals 'Control By Chaos' en 'Undone' krijgt ook de tweede gitarist Kragen Lum de kans om zich te profileren en hij maakt gretig gebruik van deze kans want de vele solo's die variren van snel tot mooi en melodieus zijn een belangrijk bestanddeel van 'The Evolution Of Chaos' geworden.

Met het elf minuten durende 'No Stone Unturned' weten deze vijf kerels zelfs een sfeer op te roepen zoals Metallica dat ooit wist te doen bij 'Master Of Puppets' en ook de overige titels zijn van een dusdanig niveau dat je hier gerust kunt spreken van een album dat niet zal misstaan in je collectie. De band heeft duidelijk de tijd genomen om alle songs fatsoenlijk uit te werken en dat het album hierdoor zelfs achtenzestig minuten lang is geworden is eerder een voordeel dan een nadeel. Enkel 'A Hero's Welcome' valt mij tegen. Via deze zwaar op Manowar achtige wijze gespeelde song wil men waarschijnlijk alle soldaten een soort van dienst bewijzen, maar het past niet bij de rest van het album en het is eigenlijk ook net iets te cheesy. Maar niet getreurd, deze track skip je gewoon en je maandelijkse dosis fatsoenlijke metal is nog steeds massaal aanwezig op 'The Evolution Of Chaos'.