Halford - Winter Songs

Halford - Winter Songs

Label : | Archiveer onder hardrock / aor

Tormentor Erich : Rob Halford bracht vorig jaar begin december samen met zijn kornuiten van Halford/Fight een nieuwe cd uit onder de naam 'Winter Songs', maar eigenlijk is dit gewoon een kerst album. Een kerst album van de metal god met deels eigen werk en deels opnieuw gearrangeerde traditionals, en ik vraag me dan altijd af of zoiets nou zoden aan de dijk zet. Maar goed, voordat ik jullie zal lastigvallen met mijn bedenkingen beperk ik me eerst even tot het wezenlijke: de muziek.
De muziek op 'Winter Songs' mag er absoluut wezen. Eigen songs zoals de single 'Get Into The Spirit' en 'I Don't Care' zijn best catchy en als de tekst over een ander onderwerp zou gaan zouden ze ook niet misstaan op een willekeurige hard rock album. De bekende kerst krakers zoals 'Come All Ye Faithfull' of 'Christmas For Everyone' zijn enigszins bewerkt en alhoewel deze niet helemaal zijn getransformeerd tot ware metal krakers en de melodieuze / sentimentele sfeer nog steeds erg op de voorgrond staat kunnen we ook hier spreken van goed uitgevoerde songs. Verder valt op dat Rob en zijn mannen gedurende het album een vrij serieuze indruk maken, en dat is gelukkig weer eens wat anders dan de zoveelste act die denkt een kerst liedje maar even wat sneller dan normaal te moeten spelen en klaar. Daarnaast klinkt het album goed, spelen de heren dus weer naar behoren en zingt Rob ook beter dan onlangs op de diverse podia. Conclusie: 'Winter Songs' is een enigszins rustig maar goed en serieus album dat gehoord mag worden.

Nu zou ik deze recensie met bovenstaande zin mooi kunnen afsluiten, maar ik kan het niet laten om toch nog even mijn bedenkingen over 'Winter Songs' uit te spreken. Want laten we eerlijk zijn, wie zit nou op een album zoals dit te wachten? Zijn er echt metal heads die tijdens de kerst met de hele familie aan tafel zitten (of rond de kerstboom) en die dan gaan genieten van Rob z'n kerst liedjes? Zijn er onder ons lezers die dit album kopen om het een paar keer in december op te zetten? Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. En nu weet ik niet of 'Winter Songs' in zo'n raar land als Amerika wel verkoopt, maar voor ons hier had ik liever gezien dat Halford de tijd en moeite had genomen om met een gewoon nieuw album aan te komen. Daar heb je tenminste het hele jaar door wat aan.