Anvil Chorus - The Killing Sun

Anvil Chorus - The Killing Sun

Label : Leviathan Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het gaat er niet altijd even eerlijk aan toe in het leven en zeker niet in de muziekwereld. Daar waar er ongelofelijk veel talentloze bandjes een platendeal in hun schoot geworpen krijgen, zijn er ook de nodige bands die in de underground een legendarische status hebben, maar die nooit op grote schaal zijn doorgebroken. Eén van die legendarische cult bands is het uit San Francisco afkomstige Anvil Chorus, die buiten enkele (al dan niet officiële) demo tapes en een single geen enkele noemenswaardige release op hun palmares hebben staan. Dat wil zeggen, tot nu toe dan, want maar liefst achtentwintig jaar na het ontstaan van deze klasse-band is dan eindelijk het debuut-album 'The Killing Sun' uitgebracht.

Op deze debuut-plaat vinden we uitsluitend nummers die de heren in de begin jaren tachtig hebben geschreven en die oorspronkelijk terug waren te vinden op de diverse demos die tussen 1981 en 1985 het levenslicht hebben gezien. Voor de één zal 'The Killing Sun' dus afgedaan worden als oubollige metal, voor de ander zal er een droomwens in vervulling gaan dat dit geweldige materiaal alsnog wordt uitgebracht. Alle twaalf aanwezige nummers zijn opnieuw opgenomen, wat betekent dat men gebruik heeft kunnen maken van alle moderne studio-technieken, waardoor de CD geluidstechnisch erg hedendaags klinkt.

De plaat opent fantastisch met 'Deadly Weapons' en dit nummer heeft eigenlijk alles in zich wat Anvil Chorus zo'n geweldige band maakt: heavy riffs, heerlijk twin gitaarwerk, schitterende solo's en prima vocalen. Ook het navolgende 'Red Skies' is een prachtig nummer, waarop beide gitaristen Thaen Rasmussen en Doug Piercy (Heathen) op excelleren. De band begeeft zich niet alleen op het traditionele metal pad, maar verwerkt ook regelmatig invloeden van bands zoals Rush in hun muziek zoals uit tracks als 'Tales' en 'Such Is Life' overduidelijk blijkt. Waarschijnlijk was op Anvil Chorus de wet van de remmende voorsprong van kracht en was deze band zijn tijd teveel vooruit om succesvol te kunnen zijn. Mocht deze plaat echter in de latere jaren tachtig uitgebracht zijn, dan had het wel eens een mega-seller kunnen worden en was Anvil Chorus een zeer grote naam geworden in plaats van de cult band die men tot op vandaag is gebleven.

Ik zou je aanraden om 'The Killing Sun' eens een eerlijke kans te gunnen, ik weet zeker dat je net als ik onder de indruk zult raken van het gebodene. Anvil Chorus is tegenwoordig weer actief in de line-up: Aaron Zimpel (bass, zang), Thaen Rasmussen (gitaar), Carlos Hernandez (gitaar) en Steve Kilgore (drums) en er zijn zelfs plannen om een tweede plaat in elkaar te gaan draaien. Zou deze fantastische band dan achtentwintig jaar na dato eindelijk het succes gaan verkrijgen wat ze op basis van hun song materiaal al in het begin van de jaren tachtig hadden moeten krijgen? Laten we het hopen, dan blijkt er toch een beetje gerechtigheid in de muziekwereld te bestaan…