Mind Assault - Stigma

Mind Assault - Stigma

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik had het nog nooit eerder gezien. Wat niet, Ramon? Een metalband uit Zuid Afrika, die ook nog (naast Engels) in het Afrikaans zingt.Die gat in my is gevul met haat, wrede woede vloei uit my kwaad. Kortom, ik moet even terugschakelen en van de verwarring bekomen. Ik ben er al uit dat de teksten doorspekt zijn van verontwaardiging en onderdrukking, maar of het ook direct gerelateerd is aan de strijd tegen, of misschien juist wel voor apartheid, ik zou het je werkelijk nie kun seg nie. En dat is toch knap geschreven, dan. Maar een gemiddeld potentieel fan zal daar misschien iets meer duidelijkheid over hebben, welke kant de weegschaal ook op overhelt.

Dit werk komt al uit februari 2008, dus het heeft even geduurd voordat het ons bereikt heeft. Maar in die tussentijd is de band naar eigen zeggen n van de hoofdrolspelers in het opzetten van een metal scene in Afrika. En dan ben je inderdaad druk zat en kan Europa er misschien een beetje bij inschieten. Maar beter laat dan nooit, want we hebben best wat gemist. Dat ze een naam op hebben gebouwd blijkt in elk geval uit het feit dat toen hun spullen gestolen werden, ze hier en daar de volledige set bij elkaar konden lenen. Dat lukt niet als niemand je kent of mag.

Ofschoon de eerste indruk die ze maken ze meteen in de death metal hoek stopt, met name door de songstructuur, zou je ze ook zomaar een thrashband kunnen noemen, waar de zang weer iets meer in te rubriceren valt. En ook de muziek wil die kant nog wel eens op. Zo zie je maar, Zuid Afrika is ook voor metal een smeltkroes van allerlei zaken die op de wereld gespeeld hebben en spelen. Inmiddels hebben ze mogen spelen met Carcass, Nile en DevilDriver, die ze op bezoek hebben gehad. Een eervol rijtje, waar menig band jaloers op zal zijn. Ze zijn zeker wel even de moeite van het beluisteren waard. Met name het gitaarwerk is redelijk briljant en op z'n minst vaardig te noemen. Je moet er naast een traditionele smaak wel een beetje een open mind voor hebben, maar dan heb je ook wat.