Amon Amarth - Versus the World

Amon Amarth - Versus the World

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Dennis : Ongeveer een millennium geleden waren het de Scandinavische Vikings die al plunderend een spoor van vernieling, dood en verderf in Europa achterlieten. Niet alleen Europa werd geteisterd door de plunderingen van deze Noordelijke Europeanen, ook aan de andere kant van de oceaan deden deze woestelingen van zich spreken. De noormannen maakten zo'n grote indruk op de wereld, dat men 1000 jaar na dato nog steeds de naweeën van het wel en wee van die tijd speurt. In de huidige tijd zijn het de nakomelingen Amon Amarth uit het Zweedse Tumba die het tegen de rest van de wereld opnemen. De wereld wordt door de nakomelingen weliswaar niet meer vanuit een boot met zwaard en bijl veroverd, maar een zilveren schijf met verhalen uit de Noorse mythologie is andermaal het wapen van Amon Amarth. Het vierde volledige album "Versus the World” staat weer boordevol stuwende en melodieuze Viking Metal, dit keer eens niet opgenomen in de (nu gesloten) Abyss studio van Peter Tägtgren, maar voor de verandering eens in de Berno Studio in Malmö. Amon Amarth anno 2002 klinkt melodieuzer als ooit, getuige onder meer de nummers "Across the Rainbow Bridge” en "Thousand Years of Oppression”. Opener "Death in Fire” is een echt openingsnummer voor een CD; "Death in Fire” is voorzien van een heerlijk stuwende groove die de luisteraar gelijk bij de spreekwoordelijke kladden grijpt. In de daaropvolgende 48 minuten laat Amon Amarth zich weer van hun beste kant zien en leveren een uitgerijpt Viking Metal plaatje af. Als je de vorige albums ook kon waarderen, dan kun je deze schijf blindelings aanschaffen. Echte fans moeten snel zijn want zij moeten de "Viking Edition” van "Versus the World” in huis halen. Deze editie bestaat uit een digi-pack met een bonus CD met de eerste twee demo's ("Thor Arise” en "The Arrival of the Fimbulwinter”) en de eerste MCD "Sorrow Throughout the Nine Worlds” plus een Duitstalige versie van het nummer "Victorious March”. Genoeg reden dus om naar de winkel te rennen