Dark Age  - Acedia

Dark Age - Acedia

Label : AFM Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Dark Age, de melodische death metal band uit Hamburg, gaat al heel wat jaartjes mee. Eike Freese (zang, gitaar) en drummer Andr Schumann (ook in Stormwarrior) richtten in 1994 de band op en maken ook nu nog deel uit van Dark Age. Het succes is altijd voornamelijk beperkt gebleven tot Duitsland, maar toch vond ik hun dvd 'Live So Far' uit 2006 een aangename kennismaking. Het afgelopen jaar maakten zij de overstap van Remedy Records naar AFM Records en het nieuwe album 'Acedia' volgt amper een jaar na 'Minus Exitus'.

Een belangrijk gegeven in de geschiedenis van Dark Age is dat ze sinds 2004 beschikken over een eigen studio. Eike Freese is dan ook inmiddels uitgegroeid tot een producer die meerdere bands begeleidde in hun zoektocht naar het perfecte product. Dit heeft echter ook een invloed op de muziek van Dark Age zelf. Wanneer ik 'Acedia' beluister klinkt het verdomd modern, maar ik ben er nog niet van overtuigd of dit wel een goede zet is voor Dark Age. U begrijpt waar ik heen wil: de harde randjes zijn er af geslepen en Dark Age klinkt zoals veel andere bands. In beperkte mate lekker ruig, maar mainstream. Deze indruk wil ik even verder toelichten.

Een zin in de biografie die me het meest bij blijft is dat de productie belangrijker geworden is dan het materiaal, de songs met andere woorden. En daar ligt nu net het probleem. Het klinkt allemaal overweldigend, maar waar is de song? Daar waren ze in het verleden toch sterker in. De openingstrack 'Kingdom Nevercome' - over dromen die je najaagt en nooit vervuld worden - en 'Snake Of June' zijn nog knappe staaltjes van Dark Age's stijl. Maar wat staat die miskleun van een 'Zeitgeist (Ghost In A Machine)' daar tussen te doen? Industrile dance muziek met stompend ritme voor de massa. Naar Pain geluisterd misschien en gezien dat dit succes had? Gelukkig gaat het daarna terug beter met het toegankelijke '10 Steps To Nausea'. 'Halo Meridian' is zelfs de muziek die je graag over een festivalweide hoort waaien. Enige Amon Amarth en Dark Tranquillity invloeden zijn hier niet uit de lucht. In dit ene nummer. Verder echter moet ik besluiten dat Dark Age zijn ziel verkocht heeft aan het moderne grut dat vast een circle pit vormt tijdens 'Underneath These Burdens' of eender welk ander nummer. Want metalcore invloeden en emo zang is hier ingeslopen. Misschien iets voor fans van In Flames of Soilwork? Deze moderne tendens bevalt me allerminst, al mag het album nog lekker weg luisteren in de auto. Is dit niet een vervlakking?