Vektor - Black Future

Vektor - Black Future

Label : Heavy Artillery | Archiveer onder different metal

Nima : Normaal gesproken weet je gelijk wat je van Heavy Artillery releases kunt verwachten. De meeste bands hebben iet's old-school's en zijn op en top metal! Toen ik Vektor's debuut 'Black Future' in handen kreeg en zag dat het van Heavy Artillery kwam, had ik al min of meer voor mezelf besloten dat deze band old-school thrash speelt!

Nou, tijdens het beluisteren van de plaat heb ik me weer eens gerealiseerd dat je niet snel bevooroordeeld mag zijn. Laat ik even voorop stellen dat thrash inderdaad als hoofdingredint dient voor de muziek van deze Amerikanen. Tijdens de thrash-stukken wordt het duidelijk dat men veel heeft geleerd van de Duitse goden Destruction, die zich zowel muzikaal als vocaal herkenbaar maakt. Vooral als David DiSanto zijn hoge stem opzet, hoor je duidelijk Schmier's techniek terug.

Maar Vektor is meer, veel meer dan dat! Deze jongens gebruiken naast thrash invloeden vanuit black metal - waarbij ik enigszins moet denken aan Cradle Of Filth's 'Midian', maar ook de sfeer die een band als Gorgoroth oproept - maar creren tegelijkertijd een futuristische sfeer met de leadgitaren en flirten constant met jazz, fusion en progrock. De band's manier van aanpak doet mij een beetje denken aan Voivod, maar dit lijkt echt op niets wat ik eerder heb gehoord. Het opvallende is de kracht waarmee Vektor de nummers kaarsrecht overeind houdt en de manier waarop zij de uiteenlopende invloeden samenbrengen, alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. De vier muzikanten zetten werkelijk een fantastische prestatie neer en bewijzen hun talent gedurende 72 (!!!) minuten. Deze jongens verdienen alle respect voor hun instrumentenbeheersing en schrijfvaardigheid.

Dit album is absoluut niet makkelijk verteerbaar! De muziek bevat zoveel lagen en hoewel het op het eerste gehoor misschien niet zo lijkt, er gebeurt zoveel dat er zelfs na twintig luisterbeurten weer iets nieuws valt te ontdekken. Het gebeurt niet vaak dat ik de term "different metal uit de kast haal, maar dit is werkelijk anders en iets unieks. Als je van extreme metal houdt en je niet laat afschrikken van gexperimenteer, dan moet je deze plaat een eerlijke kans geven.