Wolves In The Throne Room - Live At Roadburn 2008

Label : Burning World Records | Archiveer onder black/pagan metal

Martin : Met zulk een overduidelijke titel is het eigenlijk volslagen overbodig om 'Live At Roadburn 2008' nog van een introductie te voorzien. Dit live document is een weergave van het veelvuldig geprijsde optreden dat Wolves In The Throne Room op het nu al legendarische Roadburn festival gaf en waarmee men zichzelf ook meteen grondig op de kaart zette.

Ongeveer een jaar nadat het live album al op vinyl verscheen is er nu ook een cd versie, die in een geheel nieuwe, erg mooie, verpakking gepresenteerd wordt. De muziek is natuurlijk nog steeds het zelfde: gedurende zo'n zestig minuten laat 'Live At Roadburn 2008' een band horen die volledig in zijn element is op het podium. Wolves In The Throne Room slaagt er niet alleen in om met grote bekwaamheid de uitgesponnen composities live te reproduceren, maar het meest betoverende aan deze band is dat men ook regelmatig durft af te dwalen van de gebaande paden van de studioversies om in zich plaats daarvan te wagen aan hypnotische iteraties van rondkolkende riffs. Het is ook voornamelijk daardoor dat de black metal, en de balans tussen woestheid en breekbare melodie, die deze band ten gehore brengt, live nog meer impact heeft. Het mooie is dan ook dat dit live album, per definitie altijd slechts een filtraat van het daadwerkelijke optreden, deze intensiteit met verbluffende precisie weergeeft.

Nummers van het dit jaar uitgebrachte 'Black Cascade' worden overigens niet op deze release aangetroffen, aangezien het hier om een optreden gaat van zo'n anderhalf jaar geleden. In plaats daarvan ligt de nadruk zeer duidelijk op 'Two Hunters', dat bijna in zijn geheel wordt gespeeld.
Omdat 'Live At Roadburn 2008' ook nog steeds op vinyl te krijgen is, zou het wel eens moeilijk kunnen worden om te beslissen welke versie te kopen: de LP-versie klinkt weliswaar iets warmer en daarmee ook net iets beter, maar bevat wel slechts drie van de vier nummers, terwijl de cd-versie wel de gehele set bevat. Wel is het zo dat beide versies zijn voorzien van een dvd met daarop het gehele concert, op eenvoudige maar effectieve en professionele wijze gefilmd.

Of het dus vinyl of zilverachtig plastic gaat worden zal dus een kwestie van persoonlijke voorkeur zijn, maar gegeven het uitstekende geluid en de overweldigende intensiteit van 'Live At Roadburn 2008' is deze release bijzonder aan te raden, zowel voor fans van het eerste uur als voor iedereen die juist op zoek is naar een manier om met deze band kennis te maken.