Weltschmerz - Cry For War

Weltschmerz - Cry For War

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Release type: Demo

Neithan : Weltschmerz: een prachtig Duits woord dat wereldwijd wordt gebruikt om de pijn van de wereld uit te drukken) dat natuurlijk een dankbaar woord voor een metalband is die een bandnaam zoekt: dat dachten ze al in Zweden en Amerika, maar ook een paar jonge black metal fans uit de regio Utrecht vond het inspirerend genoeg: de band is dit jaar pas opgericht, en toch komen ze nu al uit met een demo getiteld 'Cry For War'.

Het is een jonge band, en ze zijn snel met de eerste release, maar toch zou ik ze een hart onder de riem steken. Punt is dat hun op Zweedse leest (Marduk, Dark Funeral en Setherial) namelijk erg eentonig en standaard klinkt. Moet je een jonge band beschermen? Ja, ik vind van wel, maar je moet ze ook niet verwennen: uiteindelijk heb je niets aan een scherm van beschermende mensen om je heen die maar roepen dat het fantastisch is, want dan wordt er niet geprikkeld om naar een hoger niveau toe te werken. Geloof mij maar daarin, want ik kom het gevolg/ voorbeeld van een dergelijke attitude dagelijks in mijn werk tegen...

In ieder geval: de band moet gewoon nog veel leren. De speelduur is nog geen negentien minuten voor een intro met vier nummers, en nu al missen de nummers impact. Dat betekent dat één van de leerpunten het beter leren componeren is. Daarnaast spelen ze te duidelijk de voorbeelden na, waardoor een eigen draai (en nee, dat is iets heel anders als een origineel geluid) ontbreekt. Tot slot, om het maar even daar bij te houden, klinkt het te gelijkmatig; een beetje kwaadaardigheid is wel essentieel in dit genre. Gevolg is nu dat alles het ene oor in gaat en het andere weer uit, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Toch wil ik de jongeheren niet ontmoedigen: het klinkt namelijk vooral als iets wat veel te vroeg is vrijgegeven, niet als iets van een stel talentloze rotjochies. Iets zegt me dat de heren wellicht over enkele maanden ook zullen vinden dat deze release een beetje prematuur was. Ik hoop oprecht dat de heren na het lezen van deze review niet boos zullen worden (tenzij zij in woede hun beste materiaal opnemen, in dat geval zeg ik "laat maar komen”!) maar flink en kritisch, eventueel met hulp van kritische en ervaren buitenstaanders eens goed aan het componeren en een eigen geluid gaan werken. Wellicht dat ik dan bij een volgende review een stuk positiever mag zijn en mij kan verbazen over de muzikale sprong: ik hoop oprecht dat het zo moge zijn!