Tia Carrera - The Quintessential

Tia Carrera - The Quintessential

Label : Small Stone Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Wat een verschil kan n letter maken. Tia Carrera is dus niet die bevallige zangeres/actrice van Hawaiiaans-Philippijnse afkomst die vooral bekend is door haar aanwezigheid in Wayne's World. Nee, dat is Tia Carrere. Tia Carrera is een jamband uit Austin, Texas die kan jammen zoals maar weinigen dat kunnen. Stevig verankerd in de traditie van de psychedelische bluesrocktrio's van weleer (Jimi Hendrix Experience, Cream, Blue Cheer) en tegelijkertijd geheel van deze tijd.

Een nummer van Tia Carrera is niet onderhevig aan de normale wetten van tijd en ruimte. Het is een ondefinieerbare tijdreis, niet alleen door de geschiedenis van de rockmuziek, maar ook waar het gaat om de duur van de nummers. Drie minuten of tweentwintig, dit drietal draait er zijn hand niet voor om. Het nieuwste album "The Quintessential, het eerste op Small Stone Records en de derde langspeler in totaal, is een goede introductie voor hen die de band nog niet kennen en tegelijkertijd een bevestiging van hun talent voor degenen die de band al langer volgen.

In vijf nummers die samen vijftig minuten vullen horen we een vorm van gitaarrock die nog het meest doet denken aan Earthless op kalmeringsmiddelen. Dezelfde wijds uitwaaierende en uiteindelijk weer bij het begin uitmondende instrumentale jams, maar dan wat gedoseerder. Wie weet had Jimi Hendrix zo geklonken als hij niet voortijdig was overleden en zich op krautrock had gestort. Jammer alleen dat die lange jams niet steeds even boeiend blijven. Lange nummers maken is toch iets anders dan niet ophouden met spelen.

Goed, Tia Carrera doet niet aan simpele refrein-couplet-refrein liedjes, de twee extreem lange nummers 'The Unnamed Wholeness' en 'New Orleans' nemen gezamenlijk zo'n 75% van het album in beslag. Desalniettemin, de afwisseling met de drie kortere nummers op deze CD werkt prima. Hoewel, de vraag rijst of een nummer als 'Gypsies' niet gewoon een goede edit is uit net zo'n lange jamsessie. Muzikaal is het misschien niet al te vernieuwend - dit soort bluesrock wordt intussen al ruim veertig jaar gemaakt - maar doet dat er toe? Wat telt is het resultaat, en het is te horen dat de leden van de band hun sporen hebben verdiend in de Austinse muziekscene. "The Quintessential staat als een huis en is een aanrader voor iedereen die houdt van schier eindeloze gitaarorgies gespeeld met roodgloeiende versterkers en niet nadrukkelijk op zoek is naar muzikale vernieuwing.