Manticora - Hyperion

Manticora - Hyperion

Label : Scarlet Records | Archiveer onder

Ferdi : Tijdens de moddervette opener A Gathering Of Pilgrims zit ik gelijk op het puntje van mijn stoel. Binnen een minuut klinkt Manticora majestueus, dreigend en groots. De hoge verwachtingen die door het intro zijn geschapen worden helaas maar deels ingelost. In vergelijking met de vorige cd is Manticora namelijk ng heavyer en ng progressiever gaan klinken. Een vergelijking met Iced Earth (zowel qua muziek als qua sfeer) gaat gedurende de hele cd op, en ook Stratovarius wordt geregeld aangehaald. Helaas weet zanger Lars Larsen de meest wanstaltige prestatie te leveren die de afgelopen tijd mijn oren heeft getergd. Geen enkel moment is zijn monotone zanger boeiend, en bij vlagen klinkt zijn tenenkrommende gekweel ronduit vals. Bij de eerste paar nummers ben je als luisteraar nog bereid om hem en daarmee deze cd het voordeel van de twijfel te geven, maar na een minuut of dertig haakt zelfs de meest barmhartige luisteraar af. En dat is eeuwig zonde, want de muziek barst van de spontaniteit, en knalt werkelijk de speakers uit. Toen de band anderhalf jaar geleden de cd Darkness With Tales To Tell kwam was zijn vocale aandeel al een probleem maar op deze cd is het er alleen maar erger op geworden. Zoals ik het zie zijn er twee mogelijkheden. Ofwel de band gaat verder met de huidige zanger en zal nooit van zijn leven een doorbraak maken, ofwel de band ontslaat het speenvarken Larsen en groeit uit voor een topband. Ik kan die keuze niet voor de band maken, maar als luisteraar zou ik het wel weten waar mijn voorkeur naar uit gaat.