Siegfried  - Nibelung

Siegfried - Nibelung

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Het is erg lang stil geweest rond Siegfried en Elis, maar eind november hebben we plots nieuwe albums van beide bands. Op beide horen we Sandra Schleret (ex-Dreams Of Sanity) als zangeres. Daar houdt de vergelijking echter op. De Nibelungen Saga heeft de mens altijd geïnspireerd tot artistieke activiteiten. Denk maar aan de Duitse speelfilm van Fritz Lang uit 1924 of de opera van Richard Wagner. Ook de Oostenrijkse gitarist Daniel 'Ortwin' Bachmaier is gefascineerd door dit Noors/Germaanse verhaal. Vandaar de naam Siegfried - de held uit deze saga - voor zijn band.

'Nibelung' is het derde album en de opvolger van Eisenwinter' (2003). De melodieuze, epische metal wordt voorzien van rijke simfonische arrangementen. Je kan het haast een rollenspel noemen, want er zijn drie vocalisten: de black metalachtige ruwe vocalen van Bruder Cie, heldere mannenzang (soms vrij opera-achtig) van Werner Bialek en de sopraanstem van Sandra. Mede door het gebruik van de Duitse taal klinkt alles vrij gezwollen, de muziek is dan ook nog eens heel bombastisch. Natuurlijk is er wel stevigheid in de gitaren en riffs, maar toch zal dit voornamelijk mensen aanspreken die houden van metal met een flinke knipoog naar musicals. Naar het einde toe wordt alles nog een pak dramatischer. Soms dreigt de muziek overvol te raken, ook al is alles perfect uitgevoerd en tot in de puntjes opgenomen en geproduceerd door Alex Krull (Atrocity, Leaves' Eyes) in de Mastersound Studio.

Voor dit album werkte men met een nieuwe ritmesectie. Bassist Johannes Leierer en drummer Patrick Schrittwieser zetten een stevige basis neer waarop de zevenkoppige band zich naar hartenlust kan uitleven in theatrale nummers. Houd je van bands als Fairyland of zelfs Ayreon, dan moet je Siegfried ook maar eens proberen. Al is het geen sinecure om in de drukke muziek sterke melodie├źn te ontwaren die meteen aanspreken.