Semen Datura - Einsamkeit

Semen Datura - Einsamkeit

Label : Aeternitas Tenebrarum Music Foundation | Archiveer onder black metal

Martin : Ah... de Duitsers. Tijdschriften als Ablaze hebben in het verleden menig een Duitse black metal band in de schijnwerpers gezet en lieten daarmee meer dan eens benadrukt hoe pijnlijk stompzinnig veel van deze bands waren. Toch is er door de jaren heen wel een en ander veranderd binnen de Duitse scene. Net als hun landgenoten Secrets Of The Moon laat het Oostduitse Semen Datura met hun derde album, genaamd 'Einsamkeit' horen dat Teutoonse black metal ook juist majestueus en artistiek kan worden tentoongespreid.

Zo gaat men bijvoorbeeld niet meteen vol gas er tegenaan. 'Einsamkeit' bouwt juist geleidelijk aan momentum op. Trage, grootse riffs houden de spanning hoog tot Semen Datura dan uiteindelijk in volledige zwarte razernij uitbarst. Het evenwicht tussen, en het tegenover elkaar stellen van, deze twee extremen geeft de tien goed geschreven nummers op dit album een aura van volledigheid. Het is vrij moeilijk om invloeden op te noemen, want de band klinkt behoorlijk origineel, maar bij vlagen doet men wel denken aan het oudere werk van Borknagar en het al eerder genoemde Secrets Of The Moon. Dat is men name van toepassing op de meer majestueus klinkende momenten, maar tijdens de meer rechtdoorzee, haast elitaire passages doet de band ook meer dan eens denken aan Satyricon tijdens 'Rebel Extravaganza'.

De productie van dit album mag dan wel redelijk Spartaans zijn, maar het werkt op zich prima. Men weet het geluid van een band die daadwerkelijk staat te spelen te vangen, dus het klinkt allemaal organisch en authentiek. Opvallend is dat vocalist/gitarist Conrath von Auerswald, het creatieve brein achter de band, flink wat ruimte heeft opengelaten voor het prachtige en behoorlijk aanwezige baswerk en de erg veelzijdige drums om goed tot hun recht te komen. Enkel de met effecten overladen vocalen verdienen een kritische noot: meer natuurlijk klinkende, niet vol distortion gegooide vocalen hadden beter bij het album gepast, zeker aangezien Von Auerswald's vocalen gewoon in orde zijn zijn die oversturing.

De vocalist zingt overigens voornamelijk in zijn eigen taal en bewijst daarmee nogmaals dat Duits, geheel tegen de gebruikelijke opinie in, wel degelijk een mooie taal kan zijn, mits goed gebruikt. Von Auerswald's teksten zijn behoorlijk po√ętisch geschreven en zouden daarmee zelfs niet Duits sprekenden kunnen aanspreken. Het harde 'Marschbefehl', duidelijk het snelste en bruutste nummer op 'Einsamkeit', laat dan wel weer horen hoe ontzettend autoritair onze oosterburen kunnen klinken als ze echt op dreef zijn.

Wie op zoek is naar artistieke, intelligente, goed geschreven black metal doet er goed aan om 'Einsamkeit' eens te beluisteren. Met zulk een album verdient Semen Datura dan ook zeker wel wat meer aandacht dan men tot nu toe heeft geoogst.