Sandstone - Purging The Past

Sandstone - Purging The Past

Label : Limb Music | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Arco : Als je denkt aan Noord-Ierland en muziek dan kom je al snel uit op Thin Lizzy, Rory Gallagher, Gary Moore en U2, maar geen van hen speelt echte metal natuurlijk. De vier muzikanten van Sandstone willen daar dolgraag verandering in brengen en brachten onlangs hun tweede cd, getiteld 'Purging The Past', opnieuw uit. Hierop laten ze een mix van power metal met wat melodieuze progressieve geluiden horen. Een beetje Iron Maiden, Queensrÿche, Fates Warning en zelfs Guns 'n Roses hoor je hier en daar terug.

Sommigen zullen misschien zeggen dat het 'oubollig' is maar de vier Noord-Ieren spelen het strak en verpakken het in een moderne hedendaagse jas. Bijvoorbeeld 'The Road To Guantanamo' dat wordt ingeleid door een stukje speech van een legerleider en mooie tempowisselingen kent. Af en toe zit er zelfs de snelheid van een Dragonforce in ('Son Of Carthage') maar de schijf kent ook rustige momenten zoals in 'Karma', 'Y' en het afsluitende 'All Operations'. Zoals collega Sjak al schreef over hun debuut 'Tides Of Opinion' beschikt de band (lees Stevie McLaughlin (lead gitaar) en Sean McBay (zang / gitaar) over het vermogen om goede nummers te schrijven en dat hoor je op opvolger 'Purging The Past' terug. Nummers als 'Sons Of Carthage', 'D.O.A.' (dank jongens), 'Enigma' en 'Happy Birthday' kennen sterke melodieën en krachtige riffs. Die laatste zou men trouwens op iedere verjaardag moeten draaien in plaatst van het pas écht oubollige 'Happy Birthday To You'. Collega Wilco schreef in zijn review eerder dit jaar dat de zanger mank gaat als er te veel van zijn stem gevraagd wordt. Ik heb daar minder problemen mee en nu er drie nummers ('Sleep', 'Skuldakin'en 'Critical') weggelaten zijn en de volgorde van de andere nummers is aangepast is er meer eenheid op het album, hoe gek dat ook moge klinken.

'Purging The Past' gaat in de herkansing en ik gun het de Noord-Ieren van harte. De nummers zijn divers en van goede kwaliteit en door middel van een prima productie (de cd werd opnieuw gemixed en gemastered door Uwe Lulis, ex-Grave Digger) klinkt de schijf helder en zuiver. Zeker even luisteren!