Saattue  - Vuoroveri

Saattue - Vuoroveri

Label : Spinefarm | Archiveer onder doom metal

Vera : Begin 2008 was ik zwaar onder de indruk van 'Jäähyvästi', het debuut van de Finse melodieuze doom metal band Saattue. Hun meeslepende muziek - zij noemen het saatto metal - leunt sterk op contrasten. Zware doom riffs worden verfraaid met melodieuze gitaarsolo's en vocaal gaat men van ruwe grunts tot cleane zang en zelfs vrouwelijke bijdragen in enkele nummers. Dit tweede album 'Vuoroveri' is een logische opvolger. Toch zijn er aanwijsbare verschillen. Minder gitaarsolo's bijvoorbeeld, de invloed van Pink Floyd is geminimaliseerd. Minder cleane zang ook; waardoor de verhalende korzelige zang - mede door de voor ons onverstaanbare Finse taal - al eens eentonig dreigt te worden. Dit klinkt allemaal echter een beetje te negatief, want ook al vergde 'Vuoroveri' (Engelse vertaling 'Tide Of Blood') van mij meer luisterbeurten om tot een besluit te komen, dit album is zeker de aanschaf waard wanneer je houdt van krachtige maar melancholieke muziek.

'Vapahtaja' leidt ons binnen in de Saatto wereld. Zweverige gitaarklanken gaan over in zware riffs met piepje. De basis refereert ook naar de doomvaders van My Dying Bride, maar dat is onvermijdelijk in deze muziekstijl. Ruwe, schreeuwerige zang van T. Koskinen completeert het geheel. In dit nummer horen we een gitaarsolo van Alexi Laiho van Children Of Bodom. Gingen de teksten van het eerste album over de dood, nu gaat het over de verschillende manieren die tot duisternis en dood kunnen leiden. Een kleine nuance en nog steeds gitzwart en depri. Het verdient veel lof dat de band speciaal iemand onder de arm nam - Andi Koski-Semmens - om alle teksten in het Engels te vertalen. Het resultaat vind je op de website en op www.myspace.com/saattue

Bedachtzame gitaarstukjes, piano outro's en zwevende toetsen op de achtergrond geven het Saattue universum een complementaire waarde. Een andere belangrijke bijdrage werd geleverd door cellist Aapu Romu (Vanguard). Ines Lukkanen was al te horen op het eerste album en hier krijgt zij volledige vrijheid in het gevoelig en zwoel gezongen 'Synnistä Syntynyt' waar ze ook de tekst voor schreef. Bovendien is er ook nog Asiak Tolonen met zijn "zither”klanken en een vocale bijdrage van de eerste zanger V. Mänty in het prachtige, dromerige 'Verenperimä'. Ook Pasi Koskinen van Ajattara is te horen in twee nummers (zang). Heel wat gastmuzikanten zijn dit, om tenslotte te komen tot een uitgebalanceerd album dat opgenomen werd in de D-Studio, maar gemasterd werd in de befaamde Finnvox Studio door Mika Jussila. Finse kwaliteit heerst nogmaals!