K3 - Garden Of Death

K3 - Garden Of Death

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Het ligt natuurlijk voor de hand om iets lulligs over de bandnaam van deze heren te zeggen. Ik kan me echter zo voorstellen dat ze in Hongarije nog nooit van de drie Belgische huppeltrutjes gehoord hebben. Of beter: sinds kort twee Belgische trutjes en één Nederlandse doos. Deze Magyaren zal het een rotzorg zijn. Muzikaal gezien is truttigheid hen volkomen vreemd. Deze K3 is het menens. Het trio laat op haar tweede release 'Garden Of Death' muzikale krachtpatserij van het hoogste niveau horen. In 2006 werd het debuut 'Under A Spell' uitgebracht waarvoor men Jordan Rudess wist te strikken voor de keyboardpartijen. Die keyboardpartijen zijn nu verdwenen; die hebben plaats gemaakt voor alles verschroeiende gitaarpartijen.

Zo zeg, die János Kállai gaat me toch tekeer op die snaren, ongelooflijk. Vooral zijn solo's lijken sterk op die van Steve Vai en ook de naam van Edward Van Halen komt verschillende keren in me op bij het beluisteren van het fabuleuze spel van de man. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Vai speelt vriend János veel meer échte metal riffs. Dat komt de afwisseling op deze instrumentale schijf dan ook ten goede. Het gaat van subtiel tot oorverdovend heavy en van kabbelend tot ultrasnel. Het trio deelde het podium reeds met mensen als Steve Vai, Richie Kotzen, drummer Virgil Donati en Billy Sheehan; als ik zeg dat je al die namen kunt loslaten op de muziek van K3 weten de kenners genoeg. Er staan acht nummers op deze CD die in totaal een kleine drie kwartier klokken. De heren hebben niet de moeite genomen om songtitels te verzinnen, maar hebben de nummers simpelweg genummerd. Handig. Ook voor mij als recensent: de nummers één tot en met acht mogen gehoord worden, vooral voor diegenen die zelf een instrument bespelen en kunnen genieten van muzikanten die hun instrument tot in de perfectie beheersen.