Hatebreed - Hatebreed

Hatebreed - Hatebreed

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder punk / hardcore

Thijs : Het schrijven van een Hatebreed-review is eigenlijk een koud kunstje. We kunnen de band namelijk scharen in het rijtje met Iron Maiden en Slayer. Deze bands brengen elke keer weer cd's uit waar de fans blij van worden, en die in grote lijnen klinken zoals het voorgaande werk. Natuurlijk zijn er wel wat kleine verschillen op te merken, maar het geluid van deze bands zal nooit drastisch veranderen. Deze nieuwe cd klinkt dan ook als Hatebreed. Wat moet ik daar nog over schrijven wat niet al geschreven is?

Deze stijl werkt in ieder geval goed voor de band, zoals de 'Live Dominance' DVD ons al liet zien. Deze band is waarschijnlijk succesvoller dan welke andere hardcore-band dan ook. En natuurlijk zijn er weer mensen die zullen beweren dat dit geen hardcore is, dat 'Satisfaction Is The Death Of Desire' hun beste plaat is geweest (hmmm, daar ben ik het eigenlijk wel mee eens), maar het is een feit dat deze band keer op keer weer kwaliteit weet af te leveren.

De band doet dus waar ze goed in zijn, maar we horen ook een wat ander geluid, zoals in 'In Ashes They Shall Reap' en 'Every Lasting Scar', waar Jasta bijna zingt en het geluid meer neigt naar sludge-metal. Misschien is het Jasta goed bevallen te zingen voor Kingdom Of Sorrow, een project met leden van o.a. Down, Crowbar en Unearth. Ook de instrumentale track 'Undiminished' valt op, door de intro met piano, maar ook de gitaarsolo's die ervoor zorgen dat het nummer bijna vier-en-een-halve minuut weet te boeien. Het is zowaar een van mijn favoriete nummers op dit album.
Maar eerlijk is eerlijk, ik ben nooit een echt groot Hatebreed-fan geweest en dat gaat met deze cd ook niet veranderen. Door de kwaliteit die van deze band afstraalt kan ik deze cd natuurlijk ook geen lage beoordeling geven. Ergens in het midden dan maar, en als je het vorige werk van Hatebreed goed vond, tel dan gerust vijftien punten op bij mijn score.