Dark Funeral - Angelus Exuro Pro Eternus

Label : Regain Records | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Met 'Angelus Exuro pro Eternus' brengt het Zweedse Dark Funeral, de band rondom zanger/bassist Masse 'Emperor Magus Caligula' Bromberg en gitarist Micke 'Lord Ahriman' Svanberg haar vijfde studio-album uit: dat werd tijd ook, want voorganger 'Attera Totus Sanctus' is al weer uit 2005 en na wat DVD-werk mocht er wel eens een nieuw schijfje uitkomen. Toevallig dat dit vlak na dat andere vlaggenschip van de Zweedse black metal uitkomt, namelijk Marduk's 'Wormwood', maar toch is er mijns inziens een parallel te trekken (daarover later meer).

Laten we wel wezen; na vijf studioalbums en een vaste kern van bijna vijftien jaar zit het bandgeluid er wel redelijk diep in, en dat Dark Funeral vast houdt aan de formule blijkt ook al weer uit de Latijnse titel 'Angelus Exuro Pro Eternus' (engelen branden voor eeuwig). Je mag van dit album dus geen drastische veranderingen verwachten, maar toch... En dan is het voor mij tijd om die beloofde vergelijking met Marduk's 'Wormwood' te maken: het is namelijk zo dat het winstpunt voor mij als fan vooral in het geluid zit: dynamisch en toch meer kwaadaardig als het eerdere massieve werk, zonder daarbij aan extreemheid in te boeten.Verder is het Marduk op hun laatste plaat ook gelukt weer wat naar het agressievere geluid van weleer te klinken, en dat is tot mijn grote vreugde ook zo op dit 'Angelus Exuro Pro Eternus': het oude gitaargeluid komt weer wat meer naar boven, waardoor herinneringen aan de eerste platen boven komen. Laten we wel wezen, dat zijn de nummers die nu nog vaak als favorieten worden opgenoemd door de fans, juist vanwege dat geluid. Black metal is meer dan alleen lompe bruutheid, en als zodanig vind ik de nieuwe schijf beduidend leuker als voorganger 'Attera Totus Sanctus', al was er met dat album ook weinig mis.

De nieuwe schijf klopt gewoon: Dark Funeral klinkt herkenbaarder dan ooit door het "nieuwe” geluid en de band heeft een paar schitterende nummers opgenomen, met het beklemmende 'Stigmata' voor mij als absoluut hoogtepunt: toen ik het nummer in november in de Dynamo draaide, zag ik gelijk een paar mensen opkijken en de duim opsteken: dat zegt genoeg... 'Angelus Exuro Pro Eternus' is een plaat met veel variatie (niet alleen maar 300 toeren per minuut door de bocht) en als zodanig één van de betere albums in het genre dit jaar. Dark Funeral is terug, en hoe!