Blueneck - The Fallen Host

Blueneck - The Fallen Host

Label : Denovali Records | Archiveer onder alternative / pop

Jan-Simon : Blueneck schaart zichzelf in de gelederen van Godspeed You Black Emperor, Sigur Ros, Mogwai en Mono. Voorwaar geen slecht gezelschap en eerlijk is eerlijk, Blueneck mag best in dat rijtje genoemd worden, ook al is de groep uit het Britse North Somerset eerder een volger dan een trendsetter.

Net zoals de genoemde bands grossiert Blueneck op zijn nieuwste, tweede album 'The Fallen Host' in lange nummers die je eigenlijk geen liedjes kunt noemen. Het zijn composities, soundscapes waarbij golven van tremolo gespeelde gitaren en omfloerste cello's over elkaar heen glijden en om elkaar heen dartelen. Er zijn weliswaar vocalen, maar eigenlijk is de zanglijn een extra instrument om de sfeer over te brengen. Refreinen of coupletten? Vergeet het maar. Een gemiddeld Blueneck nummer bouwt langzaam op om uiteindelijk na allerlei omzwervingen uit te komen bij een 'wall of sound' die voortdurend subtiel verandert. Zoals de genoemde bands dat ook doen eigenlijk. Het mag dan misschien binnen het genre niet reuze origineel zijn, wat de heren van Blueneck doen, dat doen ze wel buitengewoon goed. De integratie van de cello in nummers als 'Low' en 'Weaving Spiders Come Not Here' klinkt heel natuurlijk en in 'The Guest' en het afsluitende 'Revelations' wordt - zeker voor postrock-begrippen - stevig gerockt.

'The Fallen Host' is een buitengewoon sfeervol geheel, passend in deze tijd van het jaar waarin rode en bruine bladeren op bospaden liggen en soms meegevoerd worden door een windvlaag. Waarin de schemering al halverwege de middag invalt en je blij bent dat je binnen zit, bij de verwarming. Op zo'n moment is de muziek van Blueneck ideaal. Zet je koptelefoon op en laat je meevoeren terwijl de regen tegen de ramen tikt. Soms is geluk heel gewoon.