Barren Earth  - Our Twilight

Barren Earth - Our Twilight

Label : Peaceville | Archiveer onder doom metal

Release type: Mini-CD

Vera : Ik neem zelden de naam supergroep in de mond, maar toen ik enkele maanden geleden las over het ontstaan van Barren Earth, nam ik pen en papier en noteerde de naam. In Finland hadden immers zes muzikanten met een gerenommeerde naam de handen in elkaar geslagen om muziek te maken die ze zelf omschrijven als progressieve death metal met folk en doom invloeden. Inspiratie komt van Opeth tot Pink Floyd, van Paradise Lost tot Jethro Tull. Hier ging de nieuwe heftigheid weer gecombineerd worden met de geestverruimende zweverigheid van de jaren zeventig!

Want welke namen gaan schuil achter Barren Earth? Hou je vast! Vocalist Mikko Kotamäki (Swallow The Sun) kwam er als laatste bij, nadat het vijftal al een hele poos een instrumentale basis gelegd had. We zijn verzekerd van woeste grunts en verfijnde heldere vocalen. Twee ex-leden van Amorphis: Olli-Pekka Laine op bas en Kasper Martenson op toetsen (moog, synths, piano, mellotron). Tweede gitarist Sami Ylisirniö is ook actief in Kreator en Waltari. Het drumbeest komt van Moonsorrow en dus spreken we over Marko Tarvonen. Is dit geen mooie blauwdruk van de Finse scène?

Maar natuurlijk staat de muziek, voortgekomen uit dit conglomeraat, centraal. Die is donker en melancholisch, ruw en intens, maar ook erg melodieus met prachtige gitaarsolo's. De mythe om lange gitaarsolo's in moderne muziek te vermijden is naar het rijk der fabelen verwezen en daar ben ik blij om. Dit gezelschap heeft het talent van Opeth - en schaamt zich niet voor deze invloed - maar voegt er de gitzwarte doomsfeer van een band als Swallow The Sun bij. En dit is nog maar een ep! Begin 2010 volgt het volledige debuutalbum. Daarop zullen we bijvoorbeeld een langere versie vinden van het titelnummer 'Our Twilight' dat tevens een eerste kennismaking is op deze ep. De meerstemmige heldere vocalen geven al meteen een eigen identiteit aan de band, ook al houdt men zich aan het contrast tussen woeste grunts en cleane zang. In 'Jewel' komt pianist Kasper wat meer aan bod. De tekst is geschreven door Jussi K. Niemelä. Ongemerkt gaat dit over in 'The Flame Of Serenity' waar veel zwevende toetsen en melodieus gitaarspel een beetje aan vroege Amorphis doet denken. Daarna is er een black metallish deel met woeste schreeuw, maar ook een zalvende gitaarsolo. Het klapstuk is toch wel het laatste nummer. In 'Floodred' wordt gemusiceerd op zo'n hoog niveau dat woorden tekort schieten en ik alleen maar kan besluiten dat er een nieuwe supergroep geboren is. Bekijk het onderstaande introductiefilmpje en geniet van een nieuwe Finse openbaring!