Babylon Bombs - Babylon’s Burning

Babylon Bombs - Babylon’s Burning

Label : Deaf & Dumb Music AB | Archiveer onder hardrock / aor

Arco : Babylon Bombs levert met 'Babylon's Burning' een album af waar je menig feestje mee kunt opfleuren. Beukende hard rock met veel melodie en sleazy gitaren, een feest!. Af en toe een strijker (nee niet die van oud & nieuw) op bijvoorbeeld opener 'Liberation' - al dan niet met behulp van een synthesizer - en een meisjeskoor ('Anywhere The Wind Blows') wat niet alleen een leuke gimmick is maar ook iets toevoegt.

Deze vier gasten komen uit Zweden en hebben de afgelopen tijd veel getourd in Europa. Dit album is dan ook in elkaar gedraaid tussen (Duitse en Italiaanse) shows door en dat hoor je. Het klinkt allemaal net alsof ze zo van het podium de studio zijn ingelopen; enthousiast en energiek. Scheurende gitaren, gillende solo's, meebrul refreinen en een zanger die zowel rauw als mooi ('Resurection Love') kan zingen. Net als bij landgenoten 'Naughty Boys' zijn de arrangementen goed verzorgd wat bijvoorbeeld goed naar voren komt in een nummer als 'It's Alright' (met bellen, goed luisteren), met een knipoog naar Poison, maar eigenlijk ligt het peil op het hele album hoog. Hun roots liggen bij bands als Mötley Crüe, L.A. Guns, Aerosmith, Cinderella en Poison, een beetje Hanoi Rocks en ik kan me heel goed voorstellen dat ze ook nog naar KISS geluisterd hebben. Toch hebben ze weldegelijk een eigen geluid weten te creëren.

De productie kwam trouwens tot stand in de Polar Studios (Stockholm) die nog werd gebouwd door leden van eh, ABBA. Aan de knoppen stond Chris Laney (Randy Piper's Animal) die dat ook deed voor bands als Candlemass, Europe, Crashdiet en Bruce Kulick. De studio is nu in handen van Lennart Östlund (Led Zeppelin, Rolling Stones, ABBA) en vele groten der aarde hebben er hun plaatjes opgenomen (Led Zeppelin, Def Leppard, Scorpions, Genesis, Rolling Stones, The Ramones, ABBA e.a.). De eerste single van dit (alweer derde) album van Babylon Bombs is 'Goodbye Good Luck' geworden en dat lijkt me een zeer terechte keuze, een lekkere rocker! Met deze nieuwe cd op zak kan Babylon Bombs met een gerust hart verder toeren.