Defiance - The Prophecy

Defiance - The Prophecy

Label : Candlelight | Archiveer onder death metal / grindcore

Frank V. : Defiance is zeker niet onbekend bij de metal liefhebbers van weleer. De band is ontstaan midden jaren tachtig van de vorige eeuw. In 1989 bracht men op Roadrunner label het geweldige ´Product Of Society´ uit, een typische metal plaat van die tijd. Denk daarbij aan bands als Testament, Legacy (voorloper van Testament), Heathen en Exodus. Enkele jaren daarna bracht men met nieuwe zanger Steev Esquivel het matige ´Void Terra Firma´ uit, een draak van een plaat. In 1992 volgde nog ´Beyond Recognition´, een verbetering, dat zeker, maar helaas de tijden waren veranderd en het zag er donker uit voor Defiance.

Natuurlijk heeft het reünievirus ook Defiance aangetast, en op verzoek van vele fans is de band enkele jaren geleden weer actief geworden. Momenteel is alleen Mike Kaufmann (bassist) het enige originele bandlid. Gitarist Jim Adams is net voor de release van de eerste plaat erbij gekomen dus je kan hem zeker ook beschouwen als lid van het eerste uur. Zanger Steev Esquivel is nog steeds van de partij, en de band wordt kompleet gemaakt door Mark Hernandez (ex- Violence, Forbidden). De band is eerder dit jaar de studio ingedoken en nu is er het nieuwe album ´The Prophecy´.

De stijl van de band is niet veel veranderd, men maakt nog steeds complexe speed/ thrash metal vergelijkbaar met eerder genoemde bands. Zanger Steev Esquivel klinkt prima en zijn zang is zeker niet meer te vergelijken met zijn prestaties op ´Void Terra Firma´. Hij neigt erg naar Chuck Billy op deze plaat, en dan vooral naar Chuck op de latere Testament platen. De nummers zijn allen prima te pruimen, van de snelle opener ´Prion´ via een wat meer geavanceerdere aanpak op ´The War Inside´ naar het typische Bay Area metal aandoende 'Fuel The Fire´ en het instrumentale ´Eschaton´. Zoals je ziet voor iedereen wat wils, met daarbij de prima sound. De liefhebbers van het genre hebben er weer een uitstekende CD bij.