Thunderstone - The Burning

Thunderstone - The Burning

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : Ik blijft het zeggen: Metal Mind Productions is in de afgelopen jaren goed bezig om moeilijk tot niet meer verkrijgbare releases tijdelijk opnieuw beschikbaar te stellen en ze maken daarmee veel mensen, waaronder mijzelf, blij. Nou ben ik het niet altijd eens met de band en/of albumkeuze en 'The Burning' is daar één van.

De Finse band debuteerde in 2001 met het titelloze album en daarmee viel de band bij mij gelijk door de mand. Ondanks de muzikale kwaliteiten van de band, klonk het album namelijk niet meer dan een inspiratieloze kopie van grote broer Stratovarius. En laat ik de laatstgenoemde ook een gigantisch opgeblazen en overgewaardeerde band vinden… Gelukkig lieten de mannen op hun tweede album 'The Burning' (2004) een grote stap vooruit zien. De songs klonken niet alleen meer volwassen en beter doordacht, maar lieten ook een meer eigen gezicht zien. De vergelijkingen met Stratovarius liggen er echter nog steeds veel te dik bovenop. Het gros van de nummers op de plaat is dan ook niet meer dan een stel zoetsappige, melodieuze power metal tracks. Hoewel 'The Burning'absoluut geen slecht album is en met 'Break The Emotion', 'Tin Star Man' en 'Forth Into Black' een stel erg goede songs bevat, heeft het album niet de nodige kracht om overeind te blijven. En laat de productie ook nog eens niet knallen en je vraagt je toch wel af wie op een heruitgave van deze elpee zat te wachten.

De reïncarnatie van Metal Mind bevat, net zoals bij de limited digipack editie destijds, zes bonustracks. Naast demoversies van 'Let The Demons Free', 'Voice In A Dream' en 'Me, My Enemy', krijgen we drie min of meer geslaagde covers van Metallica ('Welcome Home (Sanitarium)'), Judas Priest ('Diamons And Rust') en Manowar ('Heart Of Steel'). Maar of dat nu echt voldoende is om (her)aanschaf te overwegen? Voor mij persoonlijk niet! Fans van melodieuze power metal en liefhebbers van Stratovarius, kunnen echter wederom hun hart ophalen met deze heruitgave.