"Noem een Portugese metalband en het mag geen Moonspell zijn”.

"Oei, da's een moeilijke…! Ehhhh…..oh, wacht even… d'r is nog zo'n band, iets van Ironsabel?… Irongun?… Ironsword!”

"Nee, die telt eigenlijk niet mee, want dat is een afsplitsing van Moonspell.”

"Enne…je hebt ook nog iets van Daemonarch?”

"Ja maar dat was zo'n hobbybandje van een aantal van die Moonspell-gasten. Kan ik ook niet goed keuren.”

"Pfffff, al sla je me dood, ik heb dan werkelijk geen idee.”

Welnu, ik dus ook niet. Ja, als je even loopt te zoeken kom je nog wel obscure B-band als Malevolent, Decayed, Oratory en Heavenwood tegen, maar wat is de zin om deze triviale kennis te willen weten? In ieder geval is dit Painstruck ook Portugees en ik zeg het maar meteen: het vult de Portugese markt met marginale metalbands weer aardig aan. Ze spelen vrij strak doorbeukende thrash metal met zowel wat death metal als nu-metal en tribal-invloeden, dus bijvoorbeeld het oude Sepultura-geluid zit nooit ver weg. Het ramt wel lekker agressief, de drummer slaat elk gaatje dubbeldik dicht, de zanger brult en schreeuwt en het gitaarwerk stapelt riff op riff. Maar wat komt het toch allemachtig ongeïnspireerd over! Het maakt niet zo veel uit welk nummer ik luister: al tijdens het nummer ben ik alweer vergeten hoe het nummer klinkt. Over het ene oor in, het andere uit gesproken… 13 thrashtracks staan er op het schijfje en op mijn promo staan gelukkig maar 4 nummers er volledig op, zodat ik binnen de 40 minuten klaar ben met het schijfje. Het geluidsampletje over een geil pubertje dat een vaag sexspelletje met zijn vriendinnetje doet, is nog het "hoogtepunt” van deze CD. Verder laat het me allemaal (s)Iberisch koud. Het is niet écht slecht, maar zeker ook niet goed: vleesch noch visch.

Ze blijken ook al eerder een plaatje te hebben uitgebracht. Ach whatever… Maar het is gelukkig wel een mooi CD-hoesje. "A Whole New Perception”…of one dimensional metal? Dus als mij nu gevraagd wordt of ik naast Moonspell nog andere Portugese bands ken, dan houd ik wijselijk m'n mond. Blijven oefenen jongens!