Dornenreich - Nachtreisen

Dornenreich - Nachtreisen

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Dornenreich startte in de Oostenrijkse black metal underground scene, maar ging op latere albums meer en meer een akoestische benadering tegemoet. De band trad ook zelden op in die latere periode. De eerste keer dat ik ze live aan het werk zag was tijdens de viering van tien jaar Prophecy Productions (2006). Dit betekende ook voor hen een terugkeer naar het podium. Enkel Eviga (zang, gitaar) en violist Inve wisten het publiek toch te begeesteren, ondanks deze minimale bezetting. Later zou men akoestische tournees doen en voegde drummer Gilvan zich terug bij hen. Een nieuw album is nu in de maak en dit zou terug harder zijn.

'Nachtreisen' is de eerste dvd in de geschiedenis van Dornenreich. De release is een paar keer uitgesteld, maar nu kunnen we dan toch genieten van een fraai document dat gezien kan worden als een samenvatting van Dornenreich tot nu toe. De dvd bevat allereerst een elektrisch metaloptreden van Dornenreich op Summer Breeze 2007. Ik was er toen bij en genoot met volle teugen van dit unieke concert waarbij Eviga en Inve werden bijgestaan door ex-Empyrium leden Markus Stock (Schwadorf) en Thomas Helm. Ik kan enkel stellen: die avond hing er magie in de lucht en dat is op perfecte wijze opgenomen.

Het tweede deel is een akoestisch concert tijdens Wave Gotik Treffen 2007, maar wel op een speciale locatie: in de crypt van de Völkerschlachtdenkmal, een oorlogsmonument in de buurt van Leipzig. De meeste nummers zijn instrumentaal, maar ook hier een enorm intense vertoning. Deze concerten zijn ook verkrijgbaar als dubbel-cd, met een bonustrack. Op de dvd genieten we van het volgende bonusmateriaal: een oude opname van een oefensessie voor 'Her Von Welken Nächten', beelden van de Europese tournees van 2000 tot 2002 en een fotogalerij met vele nimmer vertoonde foto's. Het loont echter de moeite om de speciale editie aan te schaffen: dan heb je alles en bovendien een prachtig cd-boekje met veel uitleg en foto's. Wanneer je van Dornenreich houdt, is dit een essentieel document. Ken je hen nog niet: bekijk de trailer en ga op zoek. Je zal ontdekken dat black art heel intiem kan zijn.