Ultimatum - Lex Metalis

Ultimatum - Lex Metalis

Label : Retroactive Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Ik ben altijd aardig te spreken geweest over de Amerikaanse thrashers van Ultimatum en aangezien de vorige elpee 'Into The Pit' (uit 2007) maar liefst zeven jaar op zich liet wachten, was ik aangenaam verrast om "nu al een nieuwe release van deze band in handen te krijgen. Zonder de bijgesloten infovelletje te lezen of naar de songtitels te kijken stopte ik het ding in mijn speler en kreeg wel een erg vertrouwd gevoel. "Dit ken ik verrek; dit is 'Ton Of Bricks' van Metal Church! Een kijkje op de tracklist leert me snel dat we hier te maken hebben met een cd vol covers.

Nou heb ik altijd, om verschillende redenen, een beetje een haat/liefde verhouding met cover- en tributeplaten; in de meeste gevallen kunnen de coverversies niet tippen aan het origineel, kiezen de tributerende bands voor overbekende songs van grote artiesten, die ook nog eens door tig anderen is gecoverd en uiteraard is het de vraag of iemand hier geld aan wil besteden. We zitten ten slotte allemaal in de crisis en bovendien zijn er talloze interessante platen die in onze collecties ontbreken, niet waar?

Maar goed, als ik naar de song- en bandkeuze van Ultimatum kijk, ben ik toch wel blij dat men over het algemeen voor minder voor de handliggende songs (en bands) heeft gekozen. Ik zeg "over het algemeen omdat we songs zoals 'Iron Fist' (Motrhead) of 'Wrathchild' (Iron Maiden) al wel vaker gecoverd gehoord. Maar daar blijft het eigenlijk bij! Want ja, nummer zoals 'Steeler' (Judas Priest), 'Powersurge' (Overkill), 'Sin After Sin' (Twisted Sister) zie je niet vaak gecoverd worden Megadeth's 'Moto Psycho' al helemaal niet. Ook bands zoals Quiet Riot, Vengeance Rising of Mortification zijn veelal niet de eerste keus voor de meesten. Dus wat dat betreft heeft men het toch voor elkaar gekregen om minder voorspelbaar voor de dag te komen. In het cd-boekje leggen de bandleden zelf uit waarom ze voor deze nummers/bands hebben gekozen; ieder nummer heeft namelijk een speciale betekenis voor (een van) de bandleden.

Op de vraag of Ultimatum de originelen kan overtreffen kan ik heel kort "nee zeggen. Laten we eerlijk zijn; Ultimatum is een redelijk beperkte band, met beperkte - vooral vocale - capaciteiten en dat is goed hoorbaar. Het is de jongens echter wel gelukt om de songs een eigen draai te geven en ook de non-thrash nummers thrashy te laten klinken en dan ook nog niet al teveel afwijken van het origineel.

Of deze cd nu de aanschaf wel of niet waard is kan ik geen antwoord geven! Ik persoonlijk zal niet zo snel overgaan tot aanschaf van een album met enkel covers, vooral niet van een minder bekende band als Ultimatum. Ik had dan ook veel liever een nieuw album van de heren met eigen materiaal. Maar aan de andere kant - en ik quote zanger Scott Waters - 'cover albums zijn voornamelijk gewoon voor de lol'.

Tracklist
01. Ton Of Bricks (Metal Church)
02. Locked In Chains (The Moshketeers)