Savage Blade - We Are The Hammer

Savage Blade - We Are The Hammer

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Vele onder ons refereren aan de jaren tachtig als "de gloriedagen” en als je goed nadenkt over wat die tijdperk teweeg heeft gebracht is dat niet meer dan terecht. Het feit dat er steeds meer jonge bands zijn die teruggrijpen naar de sound en het gevoel van die tijd zal bovendien niemand zijn ontgaan.

Tegenwoordig zijn er vooral veel thrashbands die de tachtiger jaren doen herleven. Hoewel ik dat absoluut niet vervelend vind, heeft de jaren tachtig ook in de NWOBHM een van de meest belangrijke muziekstromingen aller tijden aan ons voorgesteld. Gelukkig zijn er ook bands die zich hieraan vastgrijpen. Neem Savage Blade bijvoorbeeld, die ons met hun debuut 'We Are The Hammer' volledig terug in de tijd nemen. Zwaar beïnvloed door de kwaliteiten van o.a. Saxon, Raven, Accept, Diamond Head, Sweet Savage, Tokyo Blade, Steeler, Anvil, Triumph en Scorpions trakteert het trio ons op een pure brok nostalgie. En dat is heerlijk…overheerlijk! Met de elf songs op 'We Are The Hammer' bewijst band dat hardrock en heavy metal ook zonder al het technische gedoe en met slechts drums, gitaar en bas fantastisch kan klinken. Het gaat hierbij voornamelijk om pakkende riffs, gitaar- en zangmelodieën die je ziel raken en vooral veel gevoel en liefde voor hetgeen wat je doet.

Ik beken eerlijk dat ik bij de eerste luisterbeurt dacht dat het hier meer om een gimmick ging. Het oubollige karakter van de muziek aan de kant gelaten, moest ik in eerste instantie een paar vraagtekens zetten bij song titels zoals 'Night Of The Blade', '(In) The Eyes Of The Storm', 'Stallions Of The Highway' (die respectievelijk werden gebruikt door Tokyo Blade, Sweet Savage en Judas Priest) en vooral 'The Eagle Is Stranded'! Het hoge stemgeluid van Nikko Forsberg, die ergens tussen Rob Halford en Jon Oliva zit, hielp daar ook een handje bij. Na meerdere luisterbeurten wordt het hoorbaar dat er absoluut geen sprake is van een gimmick en komt het eerdergenoemde gevoel en liefde voor de muziek duidelijk naar voren.

Heel kort door de bocht is 'We Are The Hammer' een ontzettend ouderwetse hardrock/heavy metal album geworden. Enige vorm van vernieuwing ontbreekt hier, maar dat wordt gecompenseerd met de afwisselende karakter van de songs, pakkende riffs, mooie melodieën en gevoelige power ballades. Nou moet ik zeggen dat ik liever meer rockende songs had gehoord en minder ballades, maar dat mag de pret niet drukken. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Liefhebbers van de tachtiger jaren hardrock en heavy metal hebben in ieder geval een mooi bandje bij.