Sacred Steel - Carnage Victory

Sacred Steel - Carnage Victory

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Er zijn altijd een paar bands die mij blij en tegelijk onrustig maken als een klein kind vlak voor kerst! En daarvan is ongetwijfeld Sacred Steel; elke keer als ik hoor of lees dat de band een nieuw album gaat uitbrengen is het feest en krijg ik tegelijkertijd het "godverdomme-ik-kan-niet-wachten gevoel. Zodra ik de cd in handen krijg vlieg het ding in de speler, wordt het volumeknopje opengedraaid en druk ik haastig op "play.

Het bovengenoemde was dan ook het geval met 'Carnage Victory', inmiddels de het zevende studioalbum van de Duitse cultband. Bij de eerste tonen van 'Charge Into Overkill' kan de metalen vuist weer in de lucht en kan er weer genadeloos gewapperd worden met de haren! YES!!! De band is - zoals verwacht - trouw gebleven aan hun geluid; de heerlijk snelle riffs met een thrashy randje en Gerrit P. Mutz's schelle hoge zang gooien als vanouds olie op het metalen vuur dat door je aderen stroom! Voor de komende vijftig minuten is het dan ook een ware metalinferno en kunnen we genadeloos aanschoppen tegen alle posers, politici, klootjesvolk, heilige huisjes of waar je ook maar pissig van wordt!

Verwacht ook geen schokkende dingen of vernieuwingen, want naast de eerdergenoemde opener bevat het album met 'Broken Rites', 'The Skeleton Key' en 'By Vengeance And Hatred We Ride' (die zo op 'Slaughter Prophecy' had kunnen staan) een paar ouderwets snelle Sacred Steel geweldenaars, waarbij je alle remmen los kunt gooien en al je agressie van je af kan bangen. Heerlijk! Uiteraard wordt er ook regelmatig gas teruggenomen en concentreert men zich op krachtige mid-tempobangers zoals 'Ceremonial Magician Of The Left Hand Path' of het titelnummer, wat de afwisseling zeker ten goede komt. Datzelfde kan gezegd worden over de Black Sabbath-achtige 'Metal Underground', maar ook 'Don't Break The Oath'. Dit laatste is, zoals u misschien had vermoed, echter geen cover van de ongevenaarde Mercyful Fate klassieker, maar door zijn karakter en Gerrit's manier van zingen wel een regelrechte tribute aan King Diamond en zijn mannen.

Hoewel ik over het algemeen de vorige plaat 'Hammer Of Destruction' net iets krachtiger vond, zal ook deze 'Carnage Victory' regelmatig in mijn speler belanden. Dit is namelijk gewoon een typisch Sacred Steel plaat, maar vooral ook een heerlijke heavy metal album. Fans van het oude werk kunnen onmiddellijk tot aanschaf overgaan. Liefhebbers van krachtige, compromisloze heavy metal moeten de plaat zeker eens gaan beluisteren.