Paradox - Riot Squad

Paradox - Riot Squad

Label : AFM Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : Het debuut-album 'Product Of Imagination' uit 1987 van de Duitse thrash-formatie Paradox was n van de eerste platen die ik op CD aanschafte aan het eind van de jaren tachtig. Toendertijd (en ook nu nog wel) was ik helemaal lijp van de Amerikaanse thrash bands uit de Bay Area en begon er in Duitsland ook een aantal erg interessante thrash bands te ontstaan (Destruction, Sodom, Kreator en ook Paradox). De beide eerste platen van laatstgenoemde, het eerder aangehaalde 'Product Of Imagination' en opvolger 'Heresy' uit 1989, maakten dan hun regelmatig hun rondjes in mijn CD-speler. Na de tweede plaat 'Heresy' werd het echter angstvallig stil in het Paradox-kamp, een stilte die pas ruim tien jaar later doorbroken werd door het album 'Collision Course' uit 2000. Ziekte van de zanger/gitarist Charly Steinhauer alsmede een aantal sterfgevallen in zijn directe omgeving waren er de oorzaak van dat Paradox weer een behoorlijk aantal jaren in winterslaap zou doorbrengen alvorens in 2008 terug te keren met het sterke 'Electrify'.

Nauwelijks een jaar later ligt dan deze 'Riot Squad' in de winkels en hopelijk wordt de band nu niet geplaagd door allerlei vervelende gebeurtenissen. De muziek van Paradox anno 2009 is niet veel veranderd ten opzichte van de jaren tachtig, want de band begeeft zich nog steeds overduidelijk in het thrash metal genre. 'Riot Squad' bevat dan ook een tiental erg goede thrash-nummers (zoals bijvoorbeeld 'Suburban Riot Squad', 'Riptide', 'Hollow Peace' en 'Planet Terror'), die de thrash liefhebber absoluut zal aanspreken. Het gitaarwerk van oudgediende Kai Pasemann en Charly Steinhauer is retestrak terwijl ook de vocalen van laatstgenoemde erg krachtig genoemd mogen worden. Het enige minpuntje van 'Riot Squad' is het feit dat nagenoeg alle nummers in hetzelfde tempo gespeeld worden en dat komt de afwisseling niet echt ten goede. Het doet me echter goed om te horen dat Paradox nog steeds in staat is om een lekkere thrash-plaat in elkaar te knutselen, die geen enkel zwak nummer bevat. Als vanouds dus eigenlijk.