Nebuleyes - The Universal Being

Nebuleyes - The Universal Being

Label : | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart D. : Vanaf de eerste noten van de prelude was ik zwaar op mijn hoede…dit klonk ernstig slecht! Epische onderlagen met daarbovenop pijnlijk bombastische opera (mezzo-contralto staat er op de hoes) vocalen. Het tweede nummer begint met een riff die simpelweg niet lekker loopt: de gitaar en de drums zijn niet goed op elkaar afgestemd op een bepaalde tel, dus ik verwachtte het ergste van deze plaat van Nebuleyes.

Een paar tracks verder ben ik lichtelijk verbaasd over 'The Universal Being'. Niet dat het een meesterwerk blijkt te zijn, maar het is bij lange na niet zo slecht als ik verwachtte. Soms (slechts soms) past de operazang zowaar binnen de muziek, en in veel gevallen is het gelukkig niet aanwezig. Een boel atmosferische passages passeren de revue, opgetild door lekker golvende gitaarlijnen. 'Neo-Generation' is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van hoe ik het graag hoor; ik word namelijk herinnerd aan Rush vanwege enkele overduidelijke overeenkomsten. Dus dit doet me denken aan oudere progressieve rock. Maar er zijn ook andere experimentele details het vermelden waard, zoals de vocoder zang die een duet aangaat met de operadame.

De band is het beste als ze experimenteert. Zodra ze gaan voor een meer rechttoe-rechtaan heavy metal benadering met gothic zang, wordt het allemaal oninteressant en slecht geproduceerd. Al met al is dit een schijf die ik niet snel nog eens op zal zetten, maar enkele nummers zijn wel degelijk een fijne luisterervaring. Oh, en had ik vermeld dat dit een conceptalbum is? Dit zou bij kunnen dragen aan de betekenisvolheid van de soms rare atmosfeer van de muziek, zodat het meer ergens op gaat slaan. Maar uiteindelijk klinkt het conceptverhaal behoorlijk belachelijk op het eerste gezicht, dus misschien kun je het toch maar beter ontwijken en je laten leiden door enkel en alleen de muziek.