Mob Rules - Radical Peace

Mob Rules - Radical Peace

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Mob Rules viert dit jaar zijn vijftienjarig bestaan en het is ook precies tien jaar geleden dat het debuut 'Savage Land' uitkwam. In het afgelopen decennium heeft de band een aardige naam en reputatie opgebouwd, maar een definitieve uitbraak blijft min of meer uit. Persoonlijk begrijp ik dat niet; de band heeft zich niet alleen keer op keer bewezen, maar heeft zich met elk album verder ontwikkeld. Het hoogtepunt in de band's carrière was zeker de zesde studioalbum 'Ethnolution A.D.', die precies drie jaar geleden verscheen.

De vraag is nu: heeft de zevende studioplaat 'Radical Peace' het in zich heeft om de welverdiende erkenning nu eindelijk eens definitief in huis te halen? Na het horen van dit plaatje kan ik zonder enige seconde van twijfel keihard "ja” roepen! Vanaf het eerste nummer 'Children Of The Flames' heeft men je aandacht volledig vast en trekt je naar het puntje van je stoel. De nog symfonischer en klassiekere aanpak die men op 'Ethnolution A.D.' liet horen, is doorgetrokken. De meeslepende keyboardpartijen klinken groots en massief en zorgen voor de nodige spanning. Dit gaat gelukkig niet ten koste van de gitaren en toveren de heren Mineur en Lüke regelmatig prachtige riffs, melodieën en solo's uit hun mouw. Er is bovendien veel ruimte voor de strakke ritmesectie. Drummer Nikolas Fritz is hoorbaar op dreef en laat geen enkel deel van zijn drumstel onbenut! De spannende baspartijen van Markus Brinkmann komen vooral in de langzamere stukken goed tot hun recht. Zanger Klaus Dirks klinkt echter overtuigender dan ooit en hoewel zijn stemgeluid zeker beperkingen heeft, schittert hij meer dan ooit tevoren.

Een song dat niet onvermeld kan/mag blijven en bovendien het middelpunt van aandacht is op dit album is 'The Oswald File - Ethnolution II'. Zoals de titel het al verraadt gaat het hier om de tweede deel van de zesdelige epos dat op het vorig album schitterde. Het gaat bij 'The Oswald File' echter niet om een vervolg op het verhaal, maar heeft meer te maken met het karakteristiek van dit nummer. Dit is namelijk wederom een zesdelig meesterwerkje geworden, dat handelt over de moordaanslag op John F. Kennedy en hoofdverdachte Lee Harvey Oswald. Met dit achttien minutendurende epos bewijst Mob Rules wederom het vak "conceptuele songs” tot in de puntjes te kennen. Dit werkje is hoogst afwisselend en klinkt van begin tot eind zo verdomd spannend dat je niet een kán worden afgeleid. Het zesluik is bovendien voorzien van verschillende lagen en interessante details, waarbij constant iets nieuws te ontdekken valt en het nummer - ondanks zijn lange speelduur - zelfs na meerdere luisterbeurten recht overeind blijft.

Met 'Radical Peace' zet Mob Rules wederom een stap vooruit en overtreft zich op alle fronten. Het album is dan ook eentje die in geen enkele melodieuze, symfonische heavy metalcollectie mag ontbreken. Wel moet ik er bijzeggen dat het album door zijn veelzijdige karakter meerdere luisterbeurten nodig heeft om volledig tot zijn recht te komen. En die tijd moet je het zeker gunnen!