Kittie - In The Black

Kittie - In The Black

Label : Massacre | Archiveer onder nu metal

Jordy : Al zo'n tien jaar is het Canadese Kittie een niet weg te denken kracht binnen het nu metal genre. Het geesteskind van de gezusters Morgan en Mercedes Lander wist zichzelf in 1999 op de kaart te zetten met het debuutalbum 'Spit' en mag zich sindsdien tot de elite rekenen op het gebied van moderne metal. Inmiddels is Kittie, na een klein leger aan bandleden en platenlabels te hebben versleten, toe aan het vijfde studio album 'In The Black'. Daar waar de band de afgelopen jaren niet altijd overtuigende platen wist af te leveren wordt met deze nieuwe release een flinke stap in de goede richting genomen. Dit album hakt er als gewoonlijk weer stevig in, maar toont vooral een volwassen metalband die moderne stijlen uitstekend combineert met klassieke metal invloeden.

Een goede vijf jaar terug was ondergetekende amper te spreken over Kittie's derde album 'Until The End'. De zogenaamde 'all-girl' formatie leek al haar kruit in de beginjaren te hebben verschoten en het daaropvolgende album 'Funeral For Yesterday' leek die redenering te versterken. Kittie slaat nu echter keihard terug, zoals het een ware band met kloten betaamt. 'In The Black' klinkt bijzonder compleet en weet te overrompelen met overtuigende nummers. Zo blijkt Morgan Lander niet alleen te kunnen schreeuwen, maar zijn ook haar cleane vocalen sterk. Daarnaast bevat dit album enkele sterke gitaarsolo's, gevarieerde drums van Mercedes Lander en een puik uitgevoerde cover van 'Die My Darling' van The Misfits.

Zodoende weet het oestrogeen spuwende beest uit Canada zich niet alleen staande te houden in een sterk veranderend muzikaal landschap, maar zet het zelfs flinke stappen voorwaarts. En dat alleen al verdient niets dan lof! Na tien wispelturige jaren lijkt Kittie een nieuwe richting op te gaan. Voorwaarde om deze stap ook daadwerkelijk een succes te laten worden lijkt het in stand houden van de sterke huidige bezetting. En of de zussen Lander daartoe in staat blijken moet op termijn nog maar blijken. Dit alles neemt niet weg dat 'In The Black' een puike en aangename plaat is die voorlopig een kroon vormt op het wispelturige werk van Kittie.